گروه بین‌الملل: درحالی‌که تنش سیاسی در عراق بالا گرفته و نوری مالکی نخست‌وزیر این کشور نسبت به بازگشت به دوران درگیری فرقه‌ای هشدار داده، روز گذشته در آستانه اربعین حسینی انفجارهای زنجیر‌ه‌ای و حملات در عراق، کشته شدن حداقل ۱۱ نفر و زخمی شدن بیش از ۴۶ نفر دیگر را به‌دنبال داشت.

عراق

در این انفجارها و حملات ساختمان‌های دولتی،نیروهای پلیس،مقام‌های دولتی و غیرنظامیان هدف قرار گرفتند.در مرگبارترین حمله هفت نفر از اعضای یک خانواده با منفجر شدن بمبی در شهر مسیب در جنوب بغداد کشته شدند. در شهر شیعه‌نشین حله هم انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در یک خیابان شلوغ این شهر کشته شدن حداقل دو نفر را به‌دنبال داشت.

در حملات این شهر همچنین حداقل ۱۹ نفر زخمی شدند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که کاروان خودروهای حامل رئیس شورای استان بابِل هدف این حمله بوده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در مناطق مورد مناقشه کردها و دولت عراق هم مجموعه‌ای از انفجارها باعث کشته شدن سه‌نفر شد. دو نفر از این افراد در شهر نفت خیز کرکوک با انفجار بمبی که مأموران پلیس در تلاش برای خنثی‌سازی آن بودند کشته شدند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در شهر کرکوک و شهرهای نزدیک به آن چهاربمب منفجر شده که سه انفجار نیروهای پلیس و سربازان را هدف قرار داده است.

شبکه تلویزیونی الجزیره هم گزارش داده است که گروهی از مردان مسلح ناشناس به خانه خالد الهیبی،مشاور آشتی ملی دولت در نزدیکی بعقوبه حمله کردند که در درگیری به‌وجود آمده یک محافظ کشته شد و دو نفر دیگر زخمی شدند. انفجار پیاپی سه بمب کنار جاده‌ای در شهر «بلد روز» هم یک خودروی پلیس و خانه یکی از رهبران مهم قبیله‌ای این منطقه را هدف قرار داد که کشته شدن یک مأمور پلیس و مجروح شدن چهار نفر را به‌دنبال داشت. در استان شرقی دیاله هم حمله به زائران شیعه باعث زخمی شدن ۱۹ نفر شد.

زائران شیعه در عراق به‌ویژه در آستانه مناسبت‌های مذهبی هدف افراط گرایان سنی قرار می‌گیرند و به همین‌خاطر نیروهای امنیتی در آستانه اربعین حسینی در آماده‌باش به‌سرمی‌برند. همچنین رسانه‌های خبری از رخ دادن انفجاری در منطقه الکراده در شهر بغداد خبر دادند اما به شمار تلفات آن اشاره ای نکردند. درحالی‌که تنش‌های سیاسی میان دولت مرکزی با ائتلاف سنی العراقیه و مقام‌های منطقه خودمختار کردستان بالا گرفته، نوری مالکی نخست‌وزیر عراق روز جمعه درباره خطر بازگشت این کشور به درگیری‌های فرقه‌ای هشدار داد. درگیری‌های فرقه‌ای طی‌سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ در عراق به اوج خود رسید که کشته‌شدن ده‌ها تا صدها هزار نفر را در این کشور به‌دنبال داشت.

پیشنهاد مالکی برای برگزاری انتخابات زودهنگام

با افزایش تنش‌های سیاسی و به خطر افتادن ثبات و امنیت عراق، نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. مالکی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سومریه نیوز» با اعلام تلاش ترکیه برای تجزیه عراق، برگزاری انتخابات زودهنگام را بهترین راهکار در وضعیت موجود دانست و خواستار مشارکت گروه‌ها و احزاب سیاسی در این رابطه شد. وی با تأکید بر اینکه برخی در تلاش برای راه انداختن درگیری فرقه‌ای در این کشور هستند، اعلام کرد که با انتخابات زود هنگام پارلمان و دولت جدید می‌توانند فعالیت خود را در آرامش شروع کنند و این بهترین راه‌حل برای حل بحران عراق است. گفته می‌شود مالکی برگزاری انتخابات پس از رأی‌گیری شوراهای استانی را مدنظر دارد. به‌دنبال بازداشت ۱۰محافظ وزیر دارایی عراق به اتهام دست داشتن در حملات تروریستی، استان سنی‌نشین الانبار شاهد تظاهرات و بسته شدن راه‌ها از سوی معترضان بود.

استقرار ۳۵ هزار نظامی در کربلا

نیروهای امنیتی عراق در آستانه اربعین حسینی به حالت آماده‌باش درآمدند‌ و مقام‌های دولت این کشور از استقرار ۳۵ هزار نیروی ارتش و پلیس در شهر کربلا خبر دادند. تاکنون ۷۵۰ هزار زائر برای شرکت در مراسم اربعین حسینی وارد کربلا شده‌اند. با نگرانی‌های امنیتی درباره حمله به زائران شیعه،تمامی راه‌های اصلی شهر کربلا بسته شده و از ورود خودروها و وسایل نقلیه به‌جز آمبولانس‌ها خودداری می‌شود.

کد خبر 196363
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز