حمید هامون: 10 سال پیش، اولین انیمیشن «عصر یخبندان» به کارگردانى «کریس وِج» و «کارلوس سالدانا»، در کمپانى «فاکس قرن بیستم» ساخته شد.

به خاطر یک مشت بلوط

انیمیشنی متفاوت از انیمیشن‌های زمان خودش؛ با فضایی سرد، نماهایی آبی‌رنگ و یخ، شخصیت‌هایی با قیافه‌هایی عجیب و حتی زشت و یک داستان یک‌خطی ساده، که هیچ‌کدام از جذابیت‌های تصویری انیمیشن‌های آن سال‌ها را با خود نداشت و تصور نمی‌شد، فروش عجیب و غریبی هم بکند. اما این انیمیشن که با بودجه‌ی 59 میلیون دلار ساخته شده بود توانست در همان 10 روز اول نمایش، سرمایه‌اش را برگرداند و در پایان اکران، فروش 188میلیون دلاری را به نام خود ثبت کند.

همشهرى دوچرخه‌ى شماره‌ى 682چهار سال بعد، در سال 2006، دومین قسمت این انیمیشن به نام «عصر یخبندان: ذوب شدن (عصر آب)» به‌کارگردانی «کارلوس سالدانا» ساخته شد که به عقیده‌ی خیلی از طرفداران عصر یخبندان، بهترین قسمت این مجموعه هم به شمار می‌آید. دیگر خبری از اسکیموهای ماقبل تاریخ نبود و فقط و فقط حیوان‌های ماقبل تاریخ درگیر ماجرای ذوب شدن یخ‌های قطبی بودند و باید جان خودشان را نجات می‌دادند.

این‌بار برعکس قسمت اول، موقعیت‌های طنز بیش‌تری هم خلق می‌شد و با اضافه‌شدن شخصیت‌هایی تازه و بامزه و برجسته‌تر شدن نقش «سید»، «مانفرد» و «دیه‌گو»، یک انیمیشن جذاب و متفاوت را خلق کرد که 195میلیون دلار فروش کرد و باعث شد این انیمیشن آن‌قدر محبوب شود تا قسمت سوم آن هم در سال 2009 به نام «عصر یخبندان: آغاز دایناسورها» باز هم با کارگردانی کارلوس سالدانا ساخته شود و این انیمیشن را به یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های انیمیشن تبدیل کند و فروش جهانی 886 میلیون دلاری را برای این فیلم رقم بزند.

امسال و بعد از 10 سال از ساخت اولین قسمت این مجموعه، چهارمین قسمت به نام «عصر یخبندان: شکاف قاره‌ها»، این‌بار به کارگردانی «استیو مارتینو» و «مارک تورمِیِر» ساخته شد و 800 میلیون دلار فروش کرد که به تازگی نسخه‌ی دوبله‌شده‌ی آن هم وارد شبکه‌ی نمایش خانگی ما شده است.

موضوع اصلی این قسمت بر می‌گردد به یک انیمیشن کوتاه با حضور شخصیت «اِسکرَت» که «استیو مارتینو»‌ در سال 2010 ساخته بود و در آن، شخصیت اسکرت، به خاطر یک بلوط، خودش را به آب و آتش می‌زند و تا هسته‌ی زمین هم فرو می‌رود و باعث می‌شود همه‌ی خشکی‌ها از هم جدا شوند و قاره‌های امروزی شکل بگیرند. این انیمیشن کوتاه، دستمایه‌ی ساخت «عصر یخبندان: شکاف قاره‌ها» شد، تا آن‌جا که شروع فیلم چهارم هم با همین انیمیشن کوتاه است.

هر چند که ماجرای این قسمت و شخصیت‌هایش اصلاً به خوبی گذشته نیستند و ماجراهای حیوانات دزد دریایی و کشتی‌هایشان، خیلی مصنوعی و ساختگی به نظر می‌رسند، اما هنوز عصر یخبندان، یکی از جذاب‌ترین و بامزه‌ترین انیمیشن‌های این سال‌هاست که کاملاً می‌تواند بیننده‌اش را بخنداند. هر چند که دیگر کاملاً زمان و مکان در آن گم شده و مثلاً معلوم نیست اسکیموهای قسمت اول کجا رفتند و دایناسورهای قسمت قبلی کجا هستند.

همشهرى دوچرخه‌ى شماره‌ى 682

کد خبر 195489
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز