زهرا عزیزمحمدى: «علیرضا داوودنژاد» در سال ۱۳۳۲ در تهران متولد شد. او از قدیمی‌ترین فیلم‌سازهای ایرانی است و فیلم‌های او از «نیاز» و «مصائب شیرین» گرفته تا «ملاقات با طوطی»، «تیغ‌زن»، «هوو» و «مرهم»، همیشه طرفداران زیادی داشتند.

تلاش می‌کنم سینما را به زندگی ایرانی، نزدیک‌تر کنم

داوودنژاد امسال با فیلم «کلاس هنرپیشگی» میهمان بخش «سودای سیمرغ» جشنواره‌ی فیلم فجر است. «دوچرخه»‌ در فرضتی کوتاه با داوودنژاد به گفت‌و‌گو نشست که حاصل آن را می‌خوانید.

  • «کلاس هنرپیشگی» چه تفاوت روشنی با بقیه‌ی فیلم‌های شما دارد؟

در این فیلم، شیوه‌ی تازه‌ای در روایت داستان انتخاب کرده‌ام که قبلاً از آن استفاده نکرده بودم.

  • ایده‌ی اولیه‌ی این فیلم از کجا آمد؟

از جای خاصی نیامده. از ذهن خودم و بر اساس فکرهایی که داشتم به وجود آمده. این فیلم حاصل نیاز من به تجربه‌ای تازه‌تر چه در بیان سینمایی و چه در شخصیت‌پردازی، نقش‌آفرینی و بازیگری است. این فیلم نه فقط درباره‌ی دنیای بازیگری که درمورد مسائل روز جامعه و خانواده‌هاست.

  • دراین سال‌ها،فیلم‌هایتان خیلی به زندگی شبیه‌اند. این موضوع، هم درمتن وهم در تصویر دیده می‌شود. این به‌خاطر حضور اعضای خانواده‌تان در فیلم‌های شماست که فضای صمیمی و راحتی را ایجاد می‌کند یا به این سبک، علاقه‌مند هستید؟  

تلاش من در فیلم‌سازی این است که سینما را به زندگی ایرانی نزدیک‌تر کنم. فکر می‌کنم تا زمانی که زندگی ایرانی، همان‌طور که در متن زندگی روزمره جریان دارد وارد سینمای ما نشود، قدم‌های اصلی را برای بومی کردن سینما برنداشته‌ایم.  بنابراین سعی می‌کنم از کسانی که بیش‌تر می‌شناسمشان به‌عنوان بازیگر استفاده کنم تا آن‌ها بتوانند ظرفیت‌هایی را که از خودشان سراغ دارند، وارد فیلم کنند.

چون می‌دانم که او به این شیوه‌ی فیلم‌سازی علاقه‌مند است و علاوه بر این خیلی به ایشان اعتماد دارم. پیش از این در فیلم «مصائب شیرین» هم آقای پوراحمد تدوین فیلمم را انجام داده بودند.

  • بعد از سیمرغ‌هایی که تا به حال به دست آورده‌اید، باز هم به سیمرغ فکر می‌کنید؟

نه، خیلی فکر نمی‌کنم و از آن‌جایی که نه فیلم‌ها را دیده‌ام و نه از سطح کیفی آن‌ها خبر دارم و خیلی از فیلم‌سازهایی را که در این دوره حضور دارند نمی‌شناسم، نمی‌توانم در مورد جشنواره چیزی را پیش‌بینی کنم.

  • شما که قبلاً برای مخاطب نوجوان فیلمن ساخته‌اید، باز هم به ساخت فیلم برای این گروه سنی فکر می‌کنید؟

بله، پیش از این دو فیلم «مصائب شیرین» و «نیاز» را با موضوع نوجوانان ساخته‌ام و به فیلم‌سازی برای آن‌ها علاقه دارم. اما در حال حاضر ایده‌ای در این‌باره ندارم.

  • فکر می‌کنید فیلم شما برای نوجوان‌ها هم جذاب باشد و آن‌ها را هم به سینما بکشاند؟

از خردسال تا کهنسال در این فیلم حضور دارند و نقش‌های کلیدی را هم نوجوان‌ها ایفا می‌کنند. بنابراین فکر می‌کنم نوجوان‌ها هم از این فیلم خوششان بیاید.

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 685

«کلاس هنرپیشگى»/ عکس: غزل بدیعى

کد خبر 199611
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز