مینا صیادى: «مجید شاکری»، کارگردان جوانی است که به خاطر عشقش به انیمیشن‌سازی، از مشهد به تهران آمده است.

انیمیشن موفق، داستان خوب می‌خواهد

او در اولین انیمیشن بلندش، «افسانه‌ی سرزمین گوهران»، با داستانی افسانه‌ای و اسرارآمیز، میهمان بخش «نگاه نو» جشنواره‌ی فیلم فجر است و معتقد است این انیمیشن قابلیت رقابت با آثار خارجی را هم دارد.

 

چه شد که به فکر ساخت این انیمیشن بلند افتادید؟

طرح این انیمیشن را چند سال پیش نوشته بودم. عنوان اولیه‌ی این طرح، «پهلوان کوچک» یا «رستم کوچولو» بود و با نگاهی فانتزی به دوران کودکی رستم می‌پرداخت. اما بعد به این نتیجه رسیدیم که بهتر است شخصیتی خلق شود که متعلق به الآن باشد. واقعیت این بود که حساسیت‌های خاصی نسبت به شاهنامه وجود داشت که امکان برخورد فانتزی با این شخصیت را محدود می‌کرد.

برای همین، طرح جدید به مرکز پویانمایی صبا ارائه شد که خوشبختانه مورد توجه هم قرار گرفت و بعد هم مراحل تحقیق و نگارش آن شروع شد. با توجه به پتانسیل بالای طرح اولیه‌ی این اثر، به ساخت آن در دو شکل سریالی و سینمایی فکر کرده بودیم. در ادامه، این طرح با هماهنگی مرکز پویانمایی صبا، در مراحل مختلف تغییرهایی اساسی پیدا کرد و با پیشرفت کار و ایده‌های جذاب نویسندگان خوش‌ذوق، ورود به دنیای پررمز و راز افسانه‌ها میسر شد که خوشبختانه، منجر به شکل‌گیری نهایی فیلم‌نامه‌ی این اثر شد.

ساختن یک انیمیشن بلند، چه تفاوتی نسبت به یک مجموعه‌‌ی انیمیشن دارد؟

زمان ساخت اثر و هزینه‌ی تولید انیمیشن‌های بلند، به دلیل حساسیت‌های بیش‌تری که در بعد کیفی آن اعمال می‌شود، نسبتاً بالاتر از نمونه‌های تلویزیونی است. به همین دلیل، انیمیشن‌های بلند کم‌تر مورد توجه قرار گرفته‌اند. البته در چند سال اخیر، تلاش‌های امیدوار کننده‌ای در جهت افزایش تولید آثار بلند مشاهده می‌شود.

ساخت این انیمیشن چه‌قدر زمان برد؟

این انیمیشن با نگاه تولید سریالی و سینمایی ساخته شد و برای همین درواقع مدت زمان مفید ساخت این انیمیشن با در نظر نگرفتن حواشی آن، کم‌تر از سه سال بود.

«افسانه‌ی سرزمین گوهران»، توانایی رقابت با یک انیمیشن بلند خارجی را دارد؟

به نظر من ثابت شده که موفقیت یک انیمیشن، تنها با ایده و داستان قوی ممکن است. بعد هم تکنیک و گرافیک بصری خوب، می‌تواند این جذابیت را افزایش دهد. این فیلم هم به رغم کمبودهای بسیار، گمان می‌کنم چه از نظر قصه و‌ چه از نظر تکنیکی به استانداردی قابل توجه رسیده باشد که بتواند با آثار خارجی رقابت کند.

در خبرها آمده بود که اول تصمیم نداشتید فیلمتان در جشنواره شرکت کند و در آخرین لحظه‌ها این تصمیم را گرفتید. چرا؟

خب، در حقیقت فیلم برای حضور در جشنواره‌ی دیگری آماده می‌شد، اما بعد با تلاش شبانه‌روزی عوامل، آن را در لحظه‌ی آخر به این جشنواره رساندیم که خوشبختانه مورد توجه هیئت انتخاب هم قرار گرفت و به بخش نگاه نو راه پیدا کرد.

به سیمرغ هم فکر می‌کنید؟

طبیعتاً هر فیلم‌سازی که برای تولید اثر خود تلاش کرده، دوست دارد نتیجه‌ی زحمت‌های خودش و همکارانش را با کسب موفقیت در جشنواره‌ها و یا استقبال مخاطبان اصلی ببیند. برای همین دست‌یابی به سیمرغ جشنواره، می‌تواند ارزش‌های یک فیلم را بیش‌تر نمایش دهد.

«افسانه‌ی سرزمین گوهران»، اکران هم می‌شود؟

این انیمیشن، پتانسیل خوبی برای اکران دارد و من اطمینان زیادی به موفقیت اکرانش دارم. البته به صورت مقدماتی، صحبت‌هایی با مدیریت مرکز پویانمایی صبا هم شده و تصور می‌کنم با توجه به این‌که این فیلم، اولین اثر راه‌یافته‌ی این مرکز به جشنواره‌ی فیلم فجر است، تمهیدات مناسبی در این جهت صورت گیرد.

به نظر شما، نوجوانانی که به ساخت انیمیشن علاقه دارند، از چه راه‌هایی باید وارد این رشته بشوند؟

خوشبختانه در حال حاضر با توجه به رشد تولیدات انیمیشن و توجه زیادی که به این رشته می‌شود، مراکز آموزشی انیمیشن بسیاری تأسیس شده‌اند و بیش‌تر استودیوهای تولید هم با رغبت زیادی به دنبال جذب و آموزش استعدادهای جوان هستند. علاقه‌مندان به این رشته با مراجعه به این مراکز و کسب راهنمایی‌های لازم، می‌توانند به شکلی اصولی، وارد این رشته شوند.

فکر می‌کنید نوجوان‌ها از تماشای انیمیشن شما لذت ببرند؟

این فیلم، با داستان جذابی که دارد و عناصری افسانه‌ای، مثل دیگ‌های پرنده، دیوهای پلید و شخصیت‌پردازی‌های متنوع و حال و هوای فانتزی‌اش، می‌تواند قابل توجه باشد. این را بدانید که ما با تمام وجود و با مشکلات فراوان برای ساخت این اثر تلاش کرده‌ایم و امیدوارم که نوجوان‌های عزیز هم از تماشای آن لذت ببرند.

انیمیشن موفق، داستان خوب می‌خواهد

کد خبر 200518
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز