چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در خیابان شهید بهشتی تقاطع خیابان خالد اسلامبولی پردیسی واقع شده که تا همین چند ماه پیش قلب تپنده سینمای ایران بود.

سینما آزادی

 پردیس سینمایی آزادی پرمخاطب‌ترین سینمای پایتخت و نگین سینماهای کشور است. سینمایی که از دیرباز همه فیلمسازان دوست داشته‌اند فیلمشان در آنجا اکران شود و خیلی از مخاطبان ترجیح می‌دهند این پردیس را برای تماشای فیلم انتخاب کنند. آزادی که پس از ماجرای آتش‌سوزی، سال‌های سال چاله‌ای بود بدمنظر و ناراحت‌کننده، به همت شهرداری تهران از نو ساخته شد و خیلی زود جایگاه گذشته‌اش را بازپس‌گرفت. بهترین سینمای تهران و جایی که فیلم‌ها در آن بیشتر از هر سینمای دیگری با استقبال مواجه می‌شد، حالا دیگر چند ماهی است که امکان اکران فیلم‌های تازه را ندارد.

شاید برای کسانی که هر روز از کنار سینما آزادی عبور می‌کنند این سؤال پیش آمده باشد که چرا این سینما فیلم‌هایش را عوض نمی‌کند؟ سینمایی که هنوز دارد «بوسیدن روی ماه» و «بغض» را نمایش می‌دهد و در آن خبری از فیلم‌های تازه نیست. علتش هم این است که شورای صنفی که رئیس و سخنگویش از جامعه صنفی تهیه‌کنندگان یا همان اتحادیه دو بر این مسند نشسته‌اند، به سینما آزادی حواله اکران فیلم‌های تازه را نمی‌دهد. پردیس سینمایی آزادی که مالکیت آن به‌صورت مشترک در اختیار شهرداری و حوزه هنری است از ابتدای سال و با شروع جنجال‌های اکران حاضر به نمایش عمومی برخی فیلم‌ها نشد و حالا شورای صنفی برای جبران مافات حاضر نیست به سینما آزادی فیلم بدهد. خبر تازه هم اینکه سرگروهی از سینما آزادی گرفته شده و از این پس سینما فرهنگ یکی از سرگروه‌هاست. این البته پایان ماجرای سینما آزادی نیست و نمی‌توان سرنوشت پرمخاطب‌ترین و مهم‌ترین سینمای پایتخت را به لجبازی‌ها و غرض‌ورزی‌های عده‌ای گره‌زد.

سرگروهی فرهنگ تخلف است

سید هادی منبتی با تأکید بر اینکه گرفتن سرگروهی از سینما آزادی و واگذاری آن به سینما فرهنگ یک تخلف است، گفت: شورای صنفی نمایش درحالی مدعی حمایت از سینماداران است که آنها را تهدید می‌کند که حواله نمایش فیلم به آنها نمی‌دهد. سیدهادی منبتی مدیر پردیس سینمایی ملت با بیان این مطلب با انتقاد از اظهارنظر دیروز سخنگوی شورای صنفی نمایش به مهر گفت: مناسبات مالی همواره بین سینماداران و دفاتر پخش وجود داشته است و این بدهی‌ها متعلق به امروز و دیروز نیست بنابراین معتقدم اظهارنظر سخنگوی شورای صنفی نمایش مبنی بر اینکه تنها 15روز برای تسویه حساب سینماها با دفاتر پخش فیلم وقت باقی مانده است، تنها در جهت جوسازی برای ایجاد بحران در سینماست. مدیر پردیس سینمایی ملت در ادامه صحبت‌های خود انتقال سرگروهی سینما آزادی به سینما فرهنگ را تخلف دانست و گفت: طبق آیین‌نامه مصوب در شورای صنفی نمایش انتقال سرگروهی از سینمایی به سینمای دیگر تنها با رضایت سرگروه مورد انتقال امکان‌پذیر است. این درحالی است که سینما آزادی هیچ رضایتنامه‌ای مبنی بر این انتقال نداده بنابراین چنین تصمیمی یک تخلف آشکار از سوی شورای صنفی نمایش است.

مدیر سینما آزادی هم با اشاره به تخلف آیین‌نامه‌ای شورای صنفی نمایش گفت: در بخش‌های انتهایی آیین‌نامه شورای صنفی ذکر شده است که شورا نمی‌تواند سرگروه‌ سینماها را جابه‌جا یا حذف کند. رضا سعیدی‌پور مدیر سینما آزادی درباره حل اختلافات و صدور حواله نمایش برای سینما آزادی از سوی شورای صنفی نمایش با حضور رئیس سازمان سینمایی گفت: من از آقای شمقدری تقاضا کردم تا برای پاره‌ای از توضیحات و تخلف آیین‌نامه‌ای که در شورای صنفی نمایش صورت گرفته است با ایشان ملاقات کنم و ایشان هم با توضیحات‌ من پذیرفتند. روز سه‌شنبه هم با دفترشان هماهنگ کردم اما میسر نشد، مسئول دفتر ایشان گفتند که در اسرع وقت قراری را در این‌باره خواهند گذاشت.

وی در ادامه درباره تخلف آیین‌نامه‌ای که در شورای صنفی نمایش صورت گرفته است، گفت: من قرارداد با دفتر پخش فیلم «پله آخر» دارم و همین قرارداد در شورای صنفی نمایش به ثبت رسیده و سخنگوی شورای صنفی اعلام عمومی کردند که اگر این فیلم در سینمای دیگری به غیراز آزادی نمایش داده شود باید من به‌عنوان مدیر سینما آزادی نامه کتبی به شورای صنفی ارائه دهم و به اکران فیلم در سینمای دیگر رضایت بدهم.

کد خبر 194900

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز