سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

گروه ادب وهنر-مهنوش سلماسی: طی یک دهه اخیر سالن‌های جدید که به‌صورت پردیس‌های سینمایی احداث شده‌اند اکثر سینمادوستان را به سوی خود جذب کرده، به‌طوری که اغلب مردم ترجیح می‌دهند برای تماشای فیلم از سالن‌های مجهز استفاده کنند؛ این در حالی است که سالن‌های قدیمی‌تر به‌دلیل نداشتن امکانات کافی با ریزش همراهند.

همچنین این کاهش که نتیجه اوضاع نابسامان اقتصادی و عدم‌جذابیت فیلم‌هاست باعث شده سینماهای کشور اوضاع مطلوبی نداشته باشند و به گفته رئیس انجمن سینماداران اگر شرایط به همین منوال پیش برود سینماها رو به زوال خواهد رفت. چندی پیش انجمن سینماداران نسبت به شرایط حاکم اعتراض کرد و در پی نامه‌ای خواستار رسیدگی به اوضاع سینماها شد. در این نامه آمده بود که اگر نسبت به مرتفع‌ساختن مشکلات سینماها اقداماتی صورت نگیرد، هیچ قرارداد اکرانی با دفاتر پخش منعقد نمی‌شود و در نتیجه کل سینماهای بخش خصوصی تعطیل خواهند شد؛ نامه‌ای با امضای برخی صاحبان سینماهای تهران و شهرستان‌ها که تلنگری است به مسئولان سینمایی نسبت به وضعیت نامطلوب اقتصادی سینماها.

برخی معتقدند که تحریم فیلم‌ها از سوی حوزه هنری نیز یکی دیگر از دلایل شرایط نامطلوب کنونی سینماهاست و عده‌ای می‌گویند فضای ناامن حاکم بر سینما باعث می‌شود که تهیه‌کنندگان راغب به سرمایه‌گذاری نشوند که این امر هم در اوضاع بغرنج سینماها تأثیرگذار است. در چنین اوضاع و احوالی مدیر مجموعه فرهنگی ماندانا می‌گوید که دیگر سینماداری به‌صرفه نیست و باید این شکست را پذیرفت. بنا به گفته محمد قاصد اشرفی بیانیه‌ منتشرشده از سوی انجمن سینماداران مبنی بر تعطیلی سینما‌ها برخلاف میل باطنی همه سینماداران است ولی حقیقت این است که سینما دیگر درآمد‌زایی ندارد و در حال متضرر شدن است.

به‌گفته وی سینما دارای هزینه‌های جانبی فراوانی است و با تورم موجود، سینمادار نمی‌تواند از پس مخارج موجود برآید. همچنین فیلم‌ها توانایی جذب مخاطب به سینما‌ها را ندارند که این امر باعث شده سینما با بحران مخاطب همراه شود. طبق گفته‌های قاصداشرفی انجمن سینماداران مدت‌هاست که از دولت برای تجهیز سالن‌های سینما مساعدت خواسته ولی تا‌کنون بی‌نتیجه مانده است. این در حالی است که مسئولان برای گرفتن مالیات و عوارض شهرداری از سینماداران کوتاهی نمی‌کنند. سینماداران خواستار این هستند که به سالن‌های سینما حداقل در بخش نمایش مساعدت شود و بخشی از یارانه تولید فیلم‌ها به نمایش آنها تخصیص یابد یا حداقل دولت از گرفتن مالیات و شهرداری نیز از گرفتن عوارض چشم‌پوشی کنند تا کمکی باشد برای بهبود وضعیت کنونی سینماها. قاصداشرفی می‌گوید که سازمان سینمایی به‌جای احداث سالن‌های سینمایی جدید، بهتر است سینما‌های فعال و موجود را تجهیز کند که سینماداران بتوانند منبع درآمدی داشته باشند. وی معتقد است که اگر در اوضاع موجود تغییری حاصل نشود وضعیت سینما درسال آینده بحرانی‌تر از امسال خواهد بود. او می‌گوید که سینماهای دولتی و خصوصی هر دو در حال متضررشدن هستند با این تفاوت که سالن‌های شهرداری یا حوزه هنری به‌دلیل داشتن ردیف بودجه مثل بخش خصوصی دچار مشکل نمی‌شوند و در بد‌ترین شرایط هم می‌دانند که هزینه سالن‌هایشان پرداخت می‌شود. رئیس انجمن سینماداران از کمیسیون فرهنگی مجلس یا رئیس‌جمهور درخواست مساعدت کرده و خواستار چاره‌اندیشی برای اوضاع نامطلوب سینماها شده، همچنین خواهان درنظر گرفتن بودجه‌ برای سینماداران شده که آن را مستقیما به آنها بدهند.

حبیب کاوش نیز اتخاذ چنین تصمیمی از سوی سینماداران را امری بدیهی می‌داند و می‌گوید: شورای صنفی نمایش با دادن حق به آنان تصمیم گرفته حواله اکران فیلم جدید صادر نکند تا کمیسیون فرهنگی مجلس یا دولت چاره‌ای برای مشکلات سینماداران بیندیشند. وی اتفاقات روی داده در اوایل سال‌جاری را عاملی برای عدم‌تمایل مردم به سینمارفتن می‌داند و معتقد است سینما دچار آشفتگی شده و باید فکری برای آن شود. وی گفته این تعطیلی شامل جشنواره فیلم فجر نیز خواهد شد.

اما در این میان سیدعلیرضا سجادپور نیز گفته که تلاش می‌کنیم مشکلات سینماداران مرتفع شود تا وقفه‌ای در روند اکران به‌وجود نیاید. مشکلاتی در هزینه‌های مربوط به سینماها وجود دارد که انکار‌ناپذیر است و از سال گذشته خودش را بیشتر نشان داده و در پی آن، ما در تلاش هستیم در این زمینه راه‌حلی پیدا کنیم. در حال تعامل و گفت‌وگو با دوستان هستیم. نامه‌هایی نیز رد و بدل شده است.

جواد شمقدری نیز طی درخواستی از رئیس‌جمهور، خواستار تخصیص اعتبار به سالن‌های سینما براساس مصوبه شورای‌عالی سینما شد. در متن این درخواست عنوان شده است: «پیرو یکی از مصوبات شورای‌عالی سینما مبنی بر تخصیص اعتبار تا سقف 15درصد برای خرید بلیت از ظرفیت‌های سالن‌های سینما، رئیس سازمان سینمایی با تقاضا از ریاست محترم جمهوری خواستار شد که متوسط تا 5/7 درصد از این اعتبار سهم صاحبان سالن‌های بخش خصوصی پرداخت شود».

کد خبر 194003

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز