گروه ادب و هنر: مشکل سینما آزادی هنوز حل نشده ولی ندادن حواله اکران به مهم‌ترین سینمای پایتخت انبوهی اتفاق و حاشیه به دنبال داشته و گفته می‌شود که استعفای سجادپور هم بی‌ارتباط به ماجرای سینما آزادی نبوده است.

به هر حال این روز‌ها اخباری مبنی بر حل مشکل سینما آزادی منتشر می‌شود ولی تا امروز در عمل اتفاقی رخ نداده است. دیروز کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران نیز جلسه‌ای با موضوع سینما آزادی برگزار کرد که هیچ نتیجه‌ای را درپی نداشت. حالا وضعیت سینما آزادی به جایی رسیده که مدیرش می‌گوید دو سالن این سینما از چرخه اکران خارج شده و در آن به برنامه‌های موسیقی و تئاتر پرداخته خواهد شد. یاد آن فیلم قدیمی به خیر که بازیگرش در لاله‌زار پشت بلندگو داد می‌زد: «نمایشنامه کمدی موزیکال خشم هیتلر یا کلفت پررو!» حالا آشفتگی مناسبات سینمای ایران کار را به جایی رسانده که سینما آزادی به عنوان نگین درخشان سینماهای کشور باید دو سالنش را به برنامه موسیقی و اجرای تئاتر اختصاص دهد.

حالا که وزیر ارشاد هم دستور داده مشکل سینما آزادی حل شود، صنف‌هایی که مسئولان سینمایی در طول این سال‌ها ایجادشان کرده‌اند، موافق حل مشکل نیستند. اعضای شورای مرکزی جامعه صنفی تهیه‌کنندگان که رئیس و سخنگویشان در شورای صنفی نمایش نیز همین مسئولیت‌ها را بر عهده دارند و کانون پخش‌کنندگان که خارج از اصناف عضو خانه سینما و به پشتگرمی مسئولان سینمایی شکل گرفت، موافق‌ دادن حواله‌ اکران به سینما آزادی نیستند.

اخبار غیررسمی از تصمیم وزیر ارشاد برای برکناری اعضای شورای صنفی حکایت می‌کرد و احتمالا گفت‌وگوی جواد شمقدری با خبرگزاری مهر نیز در پاسخ به همین شائبه انجام شد؛ مصاحبه‌ای که در آن رئیس سازمان سینمایی گفت به هیچ وجه تسلیم اقدامات غیرقانونی نخواهد شد. شمقدری البته در گامی به پس به توصیه یک سال پیش خود به سجادپور هم اشاره کرده اما نگفته چرا دوست نزدیکش حاضر به تجدیدنظر و ترمیم اعضای شورای صنفی نشده است.

بازی سینماآزادی در حالی وارد دور تازه‌ای شده که این بار وزیر ارشاد با همراهان گذشته‌اش نیست. سجادپور کنار رفته و شمقدری هم ظاهراً دیگر نفوذ سابق را بر وزیر ارشاد ندارد. گفته می‌شود که این روزها علی‌اصغر ‌پورمحمدی که به‌تازگی قائم‌مقام وزارت ارشاد شده بیش از هر کس دیگری به سیدمحمد حسینی نزدیک است. حالا هم که خبر رسیده کمیته سه‌نفره‌ای برای حل مشکل سینما آزادی تشکیل شده که در رأس آن نام قائم‌مقام وزیر ارشاد نیز به چشم می‌خورد.

مسئولان نهایی تصمیم برای اکران

کمیته سه‌نفره‌ای که برای حل اختلاف میان حوزه هنری و شورای صنفی نمایش بر سر مسئله اکران فیلم‌های تحریمی و سینما آزادی تشکیل شد، مسئولیت نهایی اکران فیلم‌ها را بر عهده می‌گیرد. مشکلات و مسائل بی‌شماری که امسال بر سر اکران فیلم‌ها در سینمای ایران به راه افتاد سرانجام مسئولین ارشد وزارت ارشاد را به فکر تشکیل کمیته‌ای سه نفره‌ برای حل مسئله اکران‌ها در سال بعد انداخت. گفته می‌شود علی اصغر پورمحمدی قائم‌مقام وزیر ارشاد، محمد حمزه‌زاده معاون هنری حوزه هنری و محمدرضا جعفری‌جلوه معاون سینمایی سابق وزارت ارشاد اعضای این کمیته هستند. البته جعفری جلوه در گفت و گو با یکی از رسانه‌ها عضویت خود را در این کمیته تکذیب کرد. با تصمیم‌گیری این کمیته قرار است فیلم‌های سال بعد با قرارگرفتن در سه دسته تعیین تکلیف شوند.

دسته اول فیلم‌هایی هستند که بدون مشکل و با موافقت محتوایی حوزه هنری در همه سینماهای کشور به نمایش درمی‌آیند. دسته دوم فیلم‌هایی هستند که وزارت ارشاد به آنها مجوز اکران نمی‌دهد و بنابراین در هیچ کدام از سینماها به نمایش درنمی‌آیند. اما دسته سوم فیلم‌ها، سرنوشتی مشابه فیلم‌های اختلاف‌برانگیز امسال دارند. فیلم‌هایی که پروانه نمایش از شورای نمایش ارشاد دریافت می‌کنند اما حوزه هنری به‌دلیل مشکلات محتوایی این فیلم‌ها تصمیم به تحریم و عدم‌اکران این فیلم‌ها در سینماهایش می‌گیرد. کار ویژه اصلی شورای‌عالی نظارت بر سینما تعیین تکلیف همین فیلم‌هاست. ظاهرا قرار شده که این فیلم‌ها در حضور سه فرد اصلی کمیته به نمایش دربیایند و در مورد نمایش، عدم‌نمایش و نمایش با اصلاحات فیلم رأی‌گیری سه نفره‌ای انجام شود. طبق توافقات حوزه هنری و ارشاد نتیجه بیرون آمده از این کمیته مورد پذیرش همه سینماهای کشور ازجمله سینماهای حوزه هنری و ارشاد قرار خواهد گرفت.

مشکل سینما آزادی حل می‌شود

سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد در جدیدترین اظهارنظرش با تأکید بر اینکه حواله اکران برای سینما آزادی صادر شده از واکنش‌ها و عملکرد اخیر شورای صنفی نمایش سخن گفت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با مهر درباره سرنوشت سینما آزادی و دستورش به شورای صنفی برای حل این مشکل، گفت: شورای صنفی نمایش با ما همراهی کرده و حواله هم برای این سینما صادر شده است. اما یکسری مسائل جزئی وجود دارد که باید حل شود. البته خود تهیه‌کنندگان و سینماداران مسائلی با هم داشتند که در حال پیگیری است و ما امیدواریم که این موضوع به‌زودی برطرف شود.

همچنان بدون حواله اکران

مدیر سینما آزادی در پی اظهارنظر اخیر سخنگوی شورای صنفی نمایش گفت: صحبت‌های ایشان ما را متعجب کرده چرا که بین سخنانشان و آنچه می‌بینیم تفاوت زیادی وجود دارد. حبیب کاوش به‌عنوان سخنگوی شورای صنفی نمایش، دستور وزیر به این شورا برای حل مشکل سینما آزادی را تأیید کرده و گفته بود که «تحریم‌های سینما آزادی برداشته و حتی حواله‌های اکران صادر شده است، اما برخی از صنوف (جامعه صنفی تهیه‌کنندگان، انجمن سینماداران، کانون پخش‌کنندگان) با این سینما مشکلاتی دارند». در این ارتباط رضا سعیدی‌پور مدیر سینما آزادی در گفت‌وگویی با ایسنا، با طرح این پرسش که معنی شورای صنفی نمایش چیست، بیان کرد: تا آنجا که ما می‌دانیم، شورای صنفی نمایش، مجموعه‌ای از نمایندگان صنوف مختلف است که در میان آنها نماینده جامعه صنفی تهیه‌کنندگان، انجمن سینماداران و کانون پخش‌کنندگان که آقای کاوش به آنها اشاره کرده بود، حضور دارند. وی ادامه داد: طبیعی است که وقتی شورایی از مجموعه نمایندگان صنوف تشکیل می‌شود باید نظر نمایندگان و رأی شورا، نظر صنوف هم باشد. من کاری ندارم که شورا با چه دستوری و چگونه تحریم سینما آزادی را منتفی و حواله‌های ما را صادر کرده است اما در هر صورت انتظار می‌رود تصمیمات شورای متشکل از صنوف، توسط همه اعضا عمل شود. اما اینکه گفته می‌شود شورای صنفی به‌عنوان مجموعه اصناف قبول کرده اما تک‌تک صنف‌ها نمی‌پذیرند، مصداق ضرب‌المثل یک بام و دو هواست.

کد خبر 196252

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز