سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در گرماگرم درگیری‌ها در اردوگاه پناهندگان فلسطینی در سوریه، معاون دبیرکل اتحادیه عرب هرگونه دخالت نظامی غربی در سوریه را بعید دانست.

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، در ادامه درگیری ارتش سوریه با گروه‌های مسلح، این بار اردوگاه فلسطینیان الیرموک در جنوب دمشق صحنه درگیری‌ها بود که طی روز گذشته افراد مسلح اعلام کردند که کنترل آن را به‌دست گرفته‌اند.

این تحول پس از آن صورت می‌گیرد که طی روزهای گذشته درگیری‌های خونینی میان گروه‌های مسلح و ارتش با حمایت مبارزان فلسطینی وابسته به جبهه خلق برای آزادی فلسطین - فرماندهی کل درگرفته بود. مخالفان مسلح اعلام کردند که برخی از مبارزان فلسطینی به آنها پیوسته‌اند و احمد جبریل رئیس این جبهه اردوگاه را ترک کرده و به مکانی نامعلوم رفته است. همزمان با این درگیری‌ها، ارتش سوریه دیروز تانک‌های خود را پیرامون اردوگاه مستقر ساخت و از ساکنان فلسطینی خواست تا مکان را ترک کنند.

در واکنش به این خبرها، انور رجا سخنگوی رسمی جبهه اعلام کرد: باندهای تروریستی و در صدر آنها جبهه النصره مانند بربرها و مغولان به اردوگاه حمله برده و اقدام به قتل شهروندان و غارت منازل و مکان‌های تجاری کرده‌اند و ده‌ها نفر را کشته‌اند. وی ضمن تکذیب خبرها درباره مکان احمد جبریل اعلام کرد که وی در دمشق به سر می‌برد. وزیر خارجه سوریه دیروز تأکید کرد که ارتش وارد اردوگاه نشده و درگیری‌ها میان گروه‌های تروریستی و مبارزانی از جبهه خلق در اردوگاه است.

در همین حال، اتحادیه عرب هرگونه دخالت ناتو در سوریه را امری بعید دانست و افزود: تلاش‌های کنونی بر راه‌حل سیاسی متمرکز شده است. احمد بن حلی معاون دبیرکل اتحادیه عرب پس از دیدار با یکی از مقام‌های ناتو، تصریح کرد: این دیدار در راستای رایزنی‌های اتحادیه با ناتو بوده و در آن تحولات جاری سوریه بررسی شد.

در همین حال دیروز روسیه هرگونه اعزام نیروی پاسدار صلح را به سوریه در حال حاضر امری محال دانست. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، گینادی گاتیلوف معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: در سازمان ملل تنها طرح‌ریزی اولیه برای حضور سازمان ملل در سوریه در جریان است اما شروع چنین عملیاتی تنها با موافقت شورای امنیت و با برخی پیش‌شرط‌ها امکان‌پذیر است. وی علت محال بودن این امر را عملیات نظامی گسترده در سوریه دانست و افزود: صلحی در سوریه وجود ندارد تا نیروهای بین‌المللی از آن پاسداری کنند.

اما همزمان با بازدید نخست‌وزیر سوریه از شهر حلب، فرستاده سازمان ملل به سوریه هم با دبیرکل اتحادیه عرب در قاهره دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وائل الحلقی برای اطلاع از مشکلات ساکنان حلب وارد این شهر شد. طی پنج‌ماه از آغاز درگیری‌ها در شهر حلب، این نخستین باری است که یک مقام سوری در این سطح، از این شهر بازدید می‌کند.

در مقابل، اخضر ابراهیمی هم در قاهره و پیش از سفر به سوریه، با نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب دیدار کرد. السفیر نوشت که قرار است ابراهیمی در دیدار آتی خود با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه درباره تعیین وزرایی برای شرکت در دولت انتقالی رایزنی کند. دیروز مقام‌های مسکو ناوگان جدیدی از کشتی‌های جنگی را راهی آب‌های سوریه کردند. همزمان اعلام شد که آمریکا دو ناو جنگی خود را از آب‌های مدیترانه و اطراف سوریه بیرون برده‌است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم دیروز درباره سوریه گفت: نخستین گام مورد انتظار از نظام حاکم در سوریه توقف خشونت‌هاست و سپس هرگونه گزینه مذاکرات قابل بررسی است.

اما روسیه، دیروز ناوگانی جدید از ناوهای جنگی خود را روانه آب‌های سوریه کرد. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، وزارت دفاع در بیانیه‌ای افزود: کشتی یاروسلاو مودری و دو کشتی دیگر از دریای بالتیک به سوی دریای مدیترانه عزیمت کرده‌اند.

کد خبر 194867
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز