مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیارک 4179 توتاتیس طی ساعات آینده از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد و اخترشناسان قادر خواهند بود این رویداد کیهانی را به صورت زنده بر روی رایانه‌های خود مشاهده کنند.

سیارک

به گزارش NBC، این سیارک که وسعتی برابر پنج کیلومتر دارد قرار است به زودی و تا ساعاتی دیگر در نزدیک‌ترین فاصله‌اش از زمین، از هفت میلیون کیلومتری سیاره ما عبور کند. فاصله این سیاره بسیار دورتر از آن است که بتواند خطری برای زمین به وجود آورد اما در عین حال به اندازه‌ای نزدیک هست تا بتواند نمایشی خیره‌کننده را برای تلسکوپ‌های پیشرفته زمینی رقم بزند.

برخی از این تلسکوپ‌ها نیز حرکات توتاتیس را برای علاقمندان در سرتاسر جهان به صورت آنلاین پخش خواهند کرد. برای مثال دوربین فضایی آنلاین Slooh و پروژه تلسکوپ مجازی هردو به صورت زنده و رایگان این رویداد را پخش خواهند کرد.

سیارک توتاتیس اولین بار در سال 1934 رصد شد و پس از آن در سال 1989 به صورت رسمی کشف شد. این سیارک هر‌ چهار سال یکبار سفر به دور خورشید را تکمیل می‌کند.

مرکز ماینور پلنت در کمبریج این سیارک را در گروه سیارک‌های خطرناک دسته بندی کرده،‌ به این معنی که این سیارک می‌تواند در زمانی از آینده برای زمین خطر به وجود بیاورد. با این همه عبور نزدیک این سیارک در ساعات آینده خطری را متوجه زمین نخواهد کرد و این سیارک در نزدیک‌ترین زمان عبورش در ساعت 1:40 بامداد روز چهارشنبه به وقت شرقی هنوز فاصله‌ای 18 برابر فاصله ماه تا زمین دارد.

توتاتیس در صورتی که زمانی در مسیر برخورد با زمین قرار بگیرد می‌تواند بسیار مهلک باشد. دانشمندان به طور کلی بر این باورند برخورد جرمی به بزرگی یک کیلومتر‌ با زمین می‌تواند برای کل سیاره عواقب ناخوشایندی داشته باشد که مهم‌ترین این عواقب تغییر کردن آب‌ و هوای جهان برای چندین سال متوالی است.

برای مقایسه،‌بهتر است بدانید که وسعت سیارکی که با برخوردش با زمین منجر به منقرض شدن نسل دایناسورها شد 10 کیلومتر بود.

کد خبر 194140
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز