همشهری آنلاین: درست چند ساعت پس از انفجار یک شهاب سنگ در روسیه و مجروحیت 1200 نفر، یک سیارک با اندازه 45 متر در عبوری تاریخی، شب 27 بهمن ماه از کنار زمین ما گذشت

به گزارش مهر، این خرده سیاره که با عنوان 2012 DA14 از فاصله 27 هزار کیلومتری زمین در ساعت 19:24 دقیقه به وقت گرینویچ از کنار زمین گذشت. فاصله آن به ما نزدیک‌تر از ماهواره‌های ارتباطی شد که اطراف سیاره ما در حال حرکت هستند.

این عبور نزدیک‌ترین فاصله یک سیارک بزرگ با زمین بود که دانشمندان از پیش درباره آن اطلاع داشتند اما این رویداد دیشب فاجعه آمیزترین رویداد مرتبط با سنگ‌های فضایی نبود.

درحال حاضر توجه جهان به یک گلوله آتشین درخشان جلب شده که صبح روز 27 بهمن ماه در آسمان منطقه چلیابینسک ، 1500 کیلومتری شرق مسکو منفجر شد. این انفجار موجب زخمی شدن صدها نفر از مردم و آسیب به ساختمان‌ها شد.

دانشمندان اعتقاد دارند که این گلوله آتشین به واسطه یک جسم فضایی با عرض 15 متر و وزن 7 هزار تن ایجاد شده است. برای مثال باید گفت که تخمین زده شده وزن سیارک 2012 DA14 حدود 140 هزار تن باشد. براساس اظهارات محققان ناسا، این دو سنگ فضایی کاملا به یکدیگر بی ارتباط هستند و هر دو رویداد به نوعی اتفاقات همزمان بوده‌اند.

ستاره شناسان از مدت‌ها قبل در انتظار عبور سیارکDA14 2012 از کنار زمین بودند چرا که این امر فرصت نادری برای مطالعه یک خرده سیاره بزرگ از نزدیک بود.

درحقیقت محققان سراسر زمین با استفاده از ابزارهای ویژه‌ای عبور این سنگ فضایی را از کنار زمین دنبال کردند.

محققان اظهار داشتند که باید از دو رویداد امروز فهمید که منظومه شمسی ما محل پر ترددی است.

بی تردید زمین در طول تاریخ خود به کرات، توسط سیارک‌ها مورد اصابت قرار گرفته است که مشهورترین آنها 65 میلیون سال پیش بود که سیارک 10 کیلومتری نسل دایناسورها را منقرض کرد.

نکته مهم اینجاست که ما نباید نگران برخوردی باشیم که تمدن انسان را خاتمه می‌دهد. محققان ناسا تاکنون مدار 90 درصد از بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین خرده سیاره‌های نزدیک زمین را مشخص کرده‌اند و براساس این تحقیقات هیچ کدام از آنها در آینده قابلیت پیش بینی برخورد با زمین را نخواهد داشت.

اما هنوز سنگ‌های فضایی کوچک‌تری هستند که دانشمندان آنها را کشف و تعیین محل نکرده‌اند. محققان تاکنون 9600 سیارک نزدیک به زمین را شناسایی کرده‌اند و اعتقاد دارند که میلیون‌ها سنگ دیگر ناشناخته باقی مانده است. به عنوان مثال همین سیارک 2012 DA14 در فوریه سال 2012 یعنی یک سال پیش کشف شد.

براساس اعلام ستاره شناسان، سیارک‌هایی با این وسعت هر 40 سال از کنار زمین عبور می‌کنند و هر 1200 سال به زمین برخورد می‌کنند. اگر این سیارک با زمین برخورد می‌کرد یک تخریب شدید در سطح محلی ایجاد می‌کرد. در سال 1908 یک سنگ فضایی با همین اندازه در سیبری منفجر شد و یک منطقه 2 هزار و 137 کیلومتر مربعی را در جنگل مسطح کرد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۴