دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر ترکیه اعلام کرد در دیدار روز دوشنبه با رئیس جمهوری روسیه ضمن گفتگو در مورد تحولات سوریه و غزه از نقش روسیه در کمیته چهارجانبه سازش خاورمیانه قدردانی کرده است.

امضای 11 توافقنامه میان ترکیه و روسیه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه TRT ترکیه، "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه پس از دیدار با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه ضمن اشاره به روابط نزدیک و دوستانه دو کشور گفت: امیدوارم همکاری های دو جانبه در زمینه انرژی و اقتصاد با سرعت بیشتری ادامه یابد.

وی افزود: روابط تجاری ما با روسیه طی سالهای اخیر افزایش یافته و روسیه دومین شریک تجاری ما است. سرمایه گذاری ها در زمینه بانکی افزایش یافته است. همکاری با روسیه مزایای زیادی برای اقتصاد ما داشته است. شرکتهای ما به همکاری های خود با طرف روسی ادامه می دهند و 40 میلیارد دلار حجم مبادلات آنها بوده است.
اردوغان اظهار داشت : در 2014 ما المپیک زمستانی را در سوچی روسیه داریم و شرکتهای ما در این اتفاق، نقش مهمی ایفا خواهند کرد. وی همچنین از سرمایه گذاری 700 میلیون دلاری روسیه در زمینه انرژی هسته ای در ترکیه خبر داد.

به گفته وی، توافقنامه های اقتصادی و انرژی تا سال 2015 به انجام خواهد رسید. امروز 11 توافقنامه امضا شد، در زمینه های اقتصادی، بانکی، سیاسی و گسترش همکاری در زمینه های مختلف از جمله فرهنگ، ایجاد مراکز فرهنگی در دو کشور از آن جمله بود.

اردوغان یادآور شد: توریسم نیز از جمله دیگر محورهای گفتگوها بود. روسیه و ترکیه زمینه های مناسبی برای توریسم دارند و این مسئله می تواند در زمینه فرهنگی تاثیرات مثبتی داشته باشد.

نخست وزیر ترکیه در ادامه گفت : مسئله سوریه نیز مورد بحث قرار گرفت و عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد به عنوان عضو ناظر و رای مثبت روسیه به این مسئله مورد تقدیر ما قرار گرفت. در کمیته چهارجانبه نیز روسیه نقش مثبتی ایفا کرده و ما از این موضوع قدردانی می کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد درگیریها در سوریه پایان یافته و راه حل دیپلماتیک برای این بحران یافت شود. به گفته اردوغا،ن ترکیه خواهان استقرار ثبات و صلح در کشور همسایه خود سوریه است.

وی در پایان بیان داشت : در این دیدار تمام نگرانی هایمان در مورد سوریه را به اطلاع روسیه رساندیم و فضای دوستانه دیدار فرصت خوبی برای طرح مسائل مختلف در این زمینه بود. ما خواهان ادامه همکاری ها بوده و بر روابط دوستانه با روسیه تاکید می کنیم.

پوتین:آماده همکاری هسته ای با ترکیه ایم

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به زمینه های مختلف همکاری با ترکیه، از آمادگی مسکو برای انجام پروژهای بیشتر در زمینه انرژی هسته ای در این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی TRT ترکیه، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه با اشاره به دیدار امروز دوشنبه خود با نخست وزیر ترکیه گفت: امروز مسائل مختلفی در حوزه های دو جانبه و منطقه ای مورد بحث قرار گرفت. ترکیه سهم بسزایی در مناسبات اقتصادی روسیه دارد.

پوتین با بیان این که میزان مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور رضایت بخش است تاکید کرد: با این حال ما خواستار افزایش این میزان و دستیابی به حداکثر توان دو کشور هستیم.
وی افزود: در بخشهای مختلفی از جمله انرژی، هوا فضا و اقتصاد زمینه همکاری وجود دارد و توافقنامه های امضا شده نیز مبین این مسئله هستند. ما پروژه های مختلفی در ترکیه انجام می دهیم. امروز نیز توافقنامه همکاری بازرگانی و مالی از جمله همکاری بانکی بین دو کشور امضا کردیم.

به گفته رئیس جمهوری روسیه، همکاری در زمینه های انساندوستانه نیز از جمله توافقات امضا شده در استانبول بود. توافق دیگر همکاری در بخش انرژی هسته ای بود و روسیه آمادگی خود را برای فعالیت در این زمینه اعلام کرد.

امروز همچنین شرکتهای روسی فعال در ترکیه و شرکتهای ترکیه ای فعال در روسیه، توافقنامه های گسترش همکاری امضا کردند.

به گفته پوتین، مسئله غزه و سوریه و مسائل مرزی به وجود آمده بین سوریه و ترکیه بحث شد و موضوعات مورد توجه دو کشور در خصوص این مسائل بررسی شد.

به گزارش رسانه ها در دیدار امروز نخست وزیر ترکیه خواستار پایان حمایت روسیه از نظام "بشار اسد" و همراهی با سیاستهای اروپا و آمریکا در قبال سوریه شد که این خواسته با پاسخ منفی پوتین مواجه شد.

کد خبر 193229
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز