یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد میانگین بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سه‌‌ماه گذشته بسیار کمتر از بازده کل بورس تهران بوده است.

بورس

به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران در طول سه‌‌ماه گذشته نه فقط از بازار‌های طلا و ارز پیشی‌گرفته است بلکه آمار‌ها نشان می‌دهد میانگین بازده کل بورس تهران بسیار بیشتر از بازده کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده است.تازه‌ترین اطلاعات بیانگر آن است که با وجود رشد سریع شاخص بورس در پاییز امسال، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نتوانسته‌اند همگام با رشد شاخص پیش بروند و میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری حداقل 45درصد کمتر از بازده کل بورس تهران بوده است.

شاخص کل بورس تهران از ابتدای شهریور تاکنون هشت‌هزارو 773واحد رشد کرده است و با احتساب این میزان رشد، میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس به 25درصد رسیده این در حالی است که میانگین بازده سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در همین مدت فقط 14.2درصد بوده است. این در شرایطی است که از زمان آغاز به‌کار صندوق‌های سرمایه‌گذاری در چهار‌سال گذشته امید می‌رفت میانگین بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتر از شاخص کل بورس تهران باشد. اما عملکرد این صندوق‌ها نشان می‌دهد که این صندوق‌ها عموما نتوانسته‌اند انتظار سرمایه‌گذاران خود را برآورده کنند، ضمن اینکه در نیمه اول سال‌جاری بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس با زیان مواجه شده‌اند و نقدینگی زیادی به وسیله سرمایه‌گذاران از این صندوق‌ها خارج شده و به سمت بازار‌های دیگر رفته است.

اگرچه برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری توانسته‌اند بازده بهتری نسبت به صندوق‌های دیگر به‌دست بیاورند اما به طور کلی با توجه به اینکه این صندوق‌ها نتوانسته‌اند بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاران را تأمین کنند، بخش زیادی از سرمایه‌گذاران خود را از دست داده‌اند.
آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد از میان 64صندوق سرمایه‌گذاری فقط سه صندوق توانسته‌اند بازده بالایی به‌دست بیاورند و بازده 37صندوق کمتر از بازده بورس تهران بوده است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابزار‌های جدید مالی هستند که امکان سرمایه‌گذاری را در بازار‌های مالی به‌ویژه بازار سرمایه برای سهامداران غیرحرفه‌ای فراهم می‌کنند. این صندوق‌ها توسط مدیران حرفه‌ای اداره می‌شوند و با تشکیل سبد‌های متنوع سهام ریسک سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بورس کاهش می‌دهند.

کد خبر 193079
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز