شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

مدیر نظارت بر ناشران بورس آخرین وضعیت توقف نماد شرکت‌های بورس را اعلام و از ابلاغ الزاماتی برای تعیین حداکثر سود قابل تقسیم خبر داد.

امیرحمزه مالمیر در گفت‌‌وگو با فارس با اشاره به برنامه سازمان بورس برای اجرای الزاماتی در مورد نحوه تقسیم سود شرکت‌ها گفت: طی روزهای آینده این الزامات در قالب پیش‌نویسی برای نظرخواهی فعالان بازار سرمایه منتشر می‌شود تا در مراحل بعد وضعیت شرکت‌ها در مورد سود قابل تقسیم مجامع مشخص و روشن شود.

وی ادامه داد: تقسیم سود هر سهم شرکت‌ها براساس صورت‌های مالی اصلی، تلفیقی، ویژه و همچنین بندهای حسابرسی و الزام شرکت‌ها مبنی بر افشای اطلاعات گذشته انجام می‌شود تا در نهایت حسابرس اظهارنظر نهایی را اعلام کند. وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اظهارنظرهای حسابرسی نسبت به گذشته بسیار با کیفیت‌تر شده که باید از مؤسسان حسابرسی تشکر کرد،بنابراین حسابرسان با توجه به بندهایی که در گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها لحاظ می‌کنند و با درنظر گرفتن همه موارد، حداکثر سود قابل تقسیم در مجامع را تعیین و اعلام می‌کنند تا این متغیر ساماندهی شود.

آخرین وضعیت توقف نمادها

مالمیر درباره آخرین وضع توقف نماد شرکت‌ها توضیح داد: نماد معاملاتی بانک گردشگری از 29آبان سال گذشته تاکنون به‌دلیل اشکالات گرفته شده توسط سازمان بازرسی و بانک مرکزی بسته است. این اشکالات مربوط به ترکیب سهامداری، مراودات تجاری و تسهیلات بوده که به شفافیت نسبی رسیده است بنابراین با انتشار نظر حسابرس و آخرین اطلاعات نماد این بانک در فرابورس باز خواهد شد. مالمیر در مورد پالایشگاه اصفهان گفت: عمده دلیل توقف نماد پالایشگاه اصفهان مربوط به یارانه هزار و 100میلیارد تومانی بوده که معادل چند برابر سرمایه اسمی است. این موضوع مورد پذیرش شرکت ملی پالایش و پخش و ما قرار گرفته اما براساس قوانین و مقررات امکان پرداخت این یارانه نیست ولی این میزان یارانه در درآمدهای شرکت ثبت شده است.

وی ادامه داد: در رابطه با این شرکت جلساتی با مجموعه وزارت نفت حتی در سطح عالی‌‌ترین مقامات وزارت نفت و سازمان بورس برگزار شده و در حال پیگیری است، چرا که اگر این یارانه هزارو100میلیارد تومانی قابل برگشت نباشد باید این اطلاعات قطعی و شفاف‌شود تا امکان بازگشایی نماد این شرکت مشمول اصل 44 فراهم شود.

پرونده‌ای سنگین برای کف

مالمیر درمورد توقف نماد شرکت‌های کف، کیوان و تولی‌پرس گفت: پرونده شرکت کف ازجمله مواردی است که توسط اداره انتظامی سازمان بورس پیگیری می‌شود ولی آنچه تاکنون مسلم شده این است که سهامدار عمده آن مبالغ زیادی را بابت خرید سهام خود شرکت خارج کرده و هنوز به سازمان اقتصادی کوثر و بانک بدهکار بوده و تسویه حساب نکرده است.

وی افزود: بنابراین پرونده این شرکت در جریان بوده که انتظار می‌رود با توجه به انجام اقدامات جامع و کامل به سرعت به نتیجه برسد تا مشخص شود وجوه مدنظر از چه منبعی تأمین و چگونه خرج شده و توسط چه‌کسی مبالغ زیادی از شرکت‌ کف خارج شده است؟

کد خبر 193690
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز