جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

گروه بورس: با صعود 942 واحدی شاخص کل بورس تهران در مبادلات هفته گذشته میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران به28.5درصد رسید.

بورس

به گزارش همشهری،اگرچه رشد قیمت دلار و طلا درروز‌های نخست پاییز بخش زیادی از نقدینگی موجود در کشور را به سمت این بازار‌ها روانه کرد اما رشد شاخص‌های بورس تهران از پاییز موجب شد بخشی از این نقدینگی به سمت بورس تهران سرازیرشود به‌طوری که تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان مشارکت سرمایه‌گذاران در هفته گذشته101درصد رشد کرده و ارزش کل معاملات نیز137درصد صعود کرده است. این آمار بیانگر آن است که حجم سرمایه‌گذاری در بورس تهران افزایش یافته است. در حال حاضر حجم کل نقدینگی موجود در کشور بین370تا 385هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که به‌طور میانگین در سال‌های گذشته 23درصد رشد داشته است.

موضوع افزایش نقدینگی در کشور که از عوامل اصلی تورم محسوب می‌شود، در طول سال‌های گذشته از دغدغه‌های اصلی کارشناسان اقتصادی بوده و دولت هم تمایل داشته این نقدینگی را به سمت بورس تهران و اوراق مشارکت هدایت کند. هجوم نقدینگی به سمت بازار‌های کالا و خدمات و همچنین دلار و سکه باعث افزایش تورم می‌شود اما انتقال این سرمایه‌ها به سمت بازارهای مولدی نظیر بورس به کاهش تورم و افزایش تولید منجر می‌شود.

تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد به‌دلیل رشد شاخص‌های بورس تهران در طول سه‌ماه گذشته و به‌ویژه با رشد 942واحد شاخص بورس تهران در پایان مبادلات هفته گذشته، میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران به 28.5درصد رسیده است که بخش زیادی از آن مربوط به 3‌ماه گذشته است. آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد سهامداران بورس تهران از ابتدای سال تاکنون 13هزار میلیارد تومان سهام در بورس خریداری کرده‌اند که این میزان در هفته گذشته 137درصد رشد داشته است.

هفته گذشته همچنین به‌دلیل شرایط مساعد سرمایه‌گذاری در بورس بر تعداد خریداران سهام در بورس افزوده شد و در طول یک هفته 49هزارو555نفر در دادو ستد‌های بورس تهران شرکت کردند که این عدد از رشد 101درصدی مشارکت‌کنندگان در بورس خبر می‌دهد. فعالان بازار سرمایه امیدوارند روند رو به رشد ارزش معاملات بورس که در حال حاضر روزانه به بیش از 100میلیارد تومان رسیده ادامه داشته باشد. به اعتقاد کارشناسان افزایش قیمت سود شرکت‌های بورس به‌دلیل افزایش تورم و همچنین افزایش قیمت دلار، از عمده‌ترین دلایل رشد شاخص‌های بورس تهران است.

کد خبر 193555
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز