گروه شهری: من هم می‌میرم/ اما نه مثل غلامعلی که از درخت به زیر افتاد/ پس گاوان از گرسنگی ماغ کشیدند/ و با غیظ ساقه‌های خشک را جویدند/ من هم می‌میرم/ در خیابانی شلوغ/ زیر چرخ‌های اتومبیل یک پزشک عصبانی که از درمانگاه دولتی بازمی‌گردد.

آلودگی

این شعر مرحوم سلمان هراتی در دهه 60روایت زندگی امروز است. آمارهای مرگ‌ومیر در سال 89بیانگر مرگ سالانه بیش از چهار هزار و 28نفر بر اثر بیماری‌های تنفسی در تهران است.سال گذشته این رقم افزایش یافت و به چهار هزار و 181نفر رسید و در شش‌ماه نخست امسال باز هم افزایش یافته و به دو هزار و 99نفر رسیده است.

در شهر تهران هر دو ساعت یک شهروند به‌دلیل بیماری‌های تنفسی می‌میرد. این آمار غیرقابل انکار است. اما نسبت دادن این میزان مرگ‌ومیر به آلودگی هوا از نظر مسئولان وزارت بهداشت ازجمله وزیر محترم، کاملا غیرعلمی است. رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور چندی پیش اعلام آمار فوت بر اثر آلودگی هوا را «دروغ بزرگ» دانست. محمود خدا‌دوست در این‌باره گفت: هیچ مرجع و دستگاهی که بتواند مرگ ناشی از تأثیر مستقیم آلودگی هوا را تشخیص دهد وجود ندارد. اما سخنانش در این‌باره بیانگر واقعیتی دیگر است. او گفت: تحقیقات نشان داده که ریه افراد سیگاری که در شمال کشور زندگی می‌کنند با ریه افراد غیرسیگاری در تهران از نظر بیماری و مصدومیت برابر است. پاییز هر سال آلودگی هوا، مهمان ناخوانده تهران و شهرهای بزرگ است.

از فردا نیز آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ افزایش می‌یابد و روز دوشنبه نیز بیشتر خواهد شد.مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به سکون هوا در تهران و شهرهای صنعتی از روز پنجشنبه گفت: با توجه به افزایش تردد خودروها از روز شنبه پیش‌بینی می‌شود آلودگی هوا در روزهای یکشنبه و دوشنبه به اوج خود برسد. عبدالرضا امیدوار شهری با اشاره به اینکه از ساعات اولیه پنجشنبه شاهد سکون هوا در تهران و شهرهای صنعتی بودیم و این روند تا دوشنبه ادامه دارد، افزود:

انتظار داریم روزهای یکشنبه و دوشنبه بیشترین غلظت آلودگی هوا را در تهران و شهرهای صنعتی پرجمعیت با توجه به افزایش تردد خودروها داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه سامانه جدیدی از روز سه‌شنبه کشور را فرامی‌گیرد، گفت: بر این اساس انتظار می‌رود غلظت آلاینده‌ها از روز سه‌شنبه روند نزولی به‌خود گیرد. به گفته متخصصان، آلودگی هوا در تشدید بسیاری از بیماری‌ها به‌طور غیرمستقیم تأثیر دارد و بیماران تنفسی به‌طور مستقیم تحت‌تأثیر آلاینده‌های هوا قرار می‌گیرند و باعث افزایش مرگ‌ومیر شهروندان می‌شود.

یوسف رشیدی مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران که بارها افزایش آلاینده‌های مختلف در شهر تهران را نگران‌کننده توصیف کرده درباره تأثیر آن بر مرگ‌ومیر شهروندان گفت: آزبست ازجمله آلاینده‌های سرطان‌زایی است که میزان آلایندگی آن در جایگاه‌های سوخت 10برابر استاندارد است.

وی به آلاینده‌هایی مانند، بنزن، آلاینده کمتر از 2.5میکرون و CO2 اشاره کرد و گفت: سال 90تعداد روزهای آلوده تهران دو برابر روزهای سالم بود. در سال‌90 تنها سه روز پاک سهم پایتخت‌نشینان بود.

کد خبر 192813
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز