همشهری آنلاین: مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور نسبت به افزایش غلظت آلاینده‌های جوی از دوشنبه ( 13 آذر) تا چهارشنبه در تهران، کرج و اصفهان هشدار داد.

آلودگی هوا

مهندس عبدالرضا امیدوار شهری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این که پایداری جوی از روز پنجشنبه در کشور آغاز شده است و در تمام شهرهای صنعتی شاهد افزایش قابل توجه آلاینده‌های هوا هستیم که از روز شنبه این روند افزایشی تشدید شده است گفت: نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد طی روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و صبح چهارشنبه به علت تداوم پایداری و سکون هوا، روند افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی واقع در نیمه شمالی بویژه کلانشهرهای تهران، کرج و اصفهان ادامه می‌یابد.

وی به افراد آسیب‌پذیر از جمله کودکان، سالمندان و بیماران توصیه کرد که از تردد غیرضروری طی این مدت به ویژه در ساعات صبحگاهی در مناطق پرترافیک و صنعتی خودداری کنند.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور افزود: بر اساس آخرین داده‌های هواشناسی در روزهای شنبه تا دوشنبه جوی آرامی بر کشور حاکم خواهد بود خواهد بود و در روز شنبه در نیمه شمالی کشور و در روزهای یکشنبه در نیمه جنوبی کشور در بعضی ساعات افزایش ابر رخ خواهد داد. از دوشنبه بعدازظهر و در روز سه شنبه در سواحل شمالی کشور و استان اردبیل علاوه بر افزایش دما، سرعت وزش باد قابل توجه خواهد بود که با نزدیک شدن سامانه بارشی از روز سه‌شنبه افزایش ابر و بتدریج بارش باران از نوار غربی کشور آغاز خواهد شد.

وی به وضع هوای تهران در روزهای یکشنبه و دوشنبه اشاره کرد و به ایسنا گفت: در روز یکشنبه آسمان تهران صاف و در روز دوشنبه صاف تا کمی ابری پیش‌بینی شده است که حداقل و حداکثر دمای پایتخت در این روز به 4 و 13 درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد.

آلودگی هوای تهران 30 درصد افزایش یافت

در همین حال مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به افزایش غلظت آلاینده‌های هوای پایتخت گفت: آمارها نشان می‌دهد میزان آلودگی هوا در تهران نسبت به هفته گذشته بیش از 30 درصد افزایش داشته است.

دکتر یوسف رشیدی با اشاره به قرارگیری شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط «ناسالم» گفت: از روز پنجشنبه شاهد سکون جوی در تهران بودیم که این امر موجب شد غلظت آلاینده‌ها از پنجشنبه به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

وی با اشاره به تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه و کاهش تردد خودروها افزود: بر این اساس از غلظت آلاینده‌های هوای پایتخت کمی کاسته شد اما به نظر می‌رسد از امروز مجددا روند افزایش آلاینده‌ها را شاهد باشیم.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر تداوم پایداری جوی تا روز سه‌شنبه در تهران گفت: بر این اساس انتظار می‌رود غلظت آلاینده‌های هوا طی روزهای یکشنبه و دوشنبه به اوج خود برسد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در شرایط «ناسالم» قرار دارد، پیش‌بینی کرد که غلظت آلاینده‌ها تا ساعات بعدازظهر شنبه افزایش قابل توجهی داشته باشد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در عین حال از شهروندان خواست در راستای حفظ سلامت خود و سایرین از وسایط حمل و نقل عمومی برای تردد استفاده کنند. از سوی دیگر توصیه می‌شود کودکان و بیماران قلبی و ریوی از حضور طولانی مدت در فضای باز به شدت خودداری کنند.

 

کد خبر 192905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز