چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

آیدا ابوترابى: رمزگشایی از رمزهایی که ما آدم‏‌ها آن‏ها را می‏‌سازیم، وظیفه‏ کارآگاهان و کارشناسان رمز و حتی مهندسان نرم‏افزار است؛ اما رمزگشایی از صداهای حیوانات چه‏ طور؟! اصلاً مگر حیوانات هم رمز و رازی دارند که بخواهند آن‏ها را یواشکی بگویند؟!

پیام‌هاى اسرارآمیز

دانشمندان در دانشگاه مونتانا روی این موضوع تحقیق کردند و فهمیدند حیوانات هم گاهی با هم به طور رمزی صحبت می‏کنند. برای ما آدم‏ها حرف زدن عادی حیوانات و درک آن‏ها کار دشواری است چه برسد به رمزگشایی از حرف‏های یواشکی جانوران!

تا به حال دانشمندان پی برده بودند که حیوانات به روش‏های مختلفی با هم ارتباط برقرار می‏کنند. بعضی از آن‏ها با صدا، برخی با امواج، برخی دیگر با ترشح مواد و... اما چه‎طور باید از این پیام سر درآورد و در چه شرایطی این پیام‏ها فرق می‏کنند؟

پرنده‏‌ای به نام چی‌کی‌دی که در آمریکای شمالی زندگی می‏کند و آواز خوشی دارد برای آزمایش انتخاب شد. این پرنده صدایی شبیه «چی-کی-دی-دی-دی» از خودش درمی‎آ‏ورد، دلیل نامگذاری‏اش هم همین بوده است. صداهای معمول این پرنده ضبط شد و بعد یک شاهینِ در قفس، روبه‌روی او گذاشت. با دیدن شاهین، صدای چی-کی-دی تغییر پیدا کرد. کمی تقلا و فریاد و بعد آرام شد. دو هفته بعد که دوباره شاهین نزدیک او آورده شد، چی-کی-دی هیچ صدایی از خودش درنیاورد. چون یادش بود که شاهین در قفس خطری ندارد!

 بعد دیگر حیوانات شکاری را نزدیک او آورد. با آنالیز انواع صداها، دانشمندان فهمیدند که این پرنده میزان خطرناک بودن شکارچی را با آوازهای متفاوتی نشان می‏دهد و تعداد آوای «دی» در هر کدام متفاوت است. مثلاً با دیدن یک جغد، 23 دی به آخر «چی-کی-دی» اضافه کرد و به این ترتیب میزان خطر را به پرنده‏های دیگر اطلاع داد. دانشمندان دریافتند 50 گونه از پرندگان می‏توانند با این پرنده ارتباط برقرار کنند و منظورش را از خطر بفهمند.

دوچرخه

کد خبر 192681
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز