سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند شادتر بودن افراد چاق ممکن است به این علت باشد که یک ژن دخیل در چاقی در عین حال خطر افسردگی را هم کاهش می‌دهد.

به گزارش دیلی تلگراف یک بررسی جدید نشان می‌دهد که افراد که دارای گونه خاصی از ژنی به نام FTO - اصلی‌ترین عامل ژنتیکی زمینه‌ساز چاقی- هستند، با احتمال هشت درصد کمتر ممکن است دچار افسردگی شوند.

این یافته‌ها که برای اولین بار این ژن را با حفاظت در برابر افسردگی مرتبط می‌کند، ممکن است توضیح دهد که چرا برخی از افراد شادتر از دیگران هستند. 

همچنین این نتایج این باور رایج را که چاقی و افسردگی یکدیگر را تشدید می‌کنند، با تردید روبه‌رو کرده است- بر اساس این باور افراد چاق به علت ناراحتی از ظاهرشان افسرده می‌شوند، و افراد افسرده به علت سبک زندگی کمتر فعال و عادات غذایی ناسالم با احتمال بیشتری ممکن است اضافه وزن پیدا کنند.

دکتر دیوید مه‌یر، سرپرست این پژوهش می‌گوید: "گرچه این تفاوت هشت درصدی چندان زیاد نیست و تفاوت چندانی در مراقبت روزمره از بیماران ایجاد نمی‌کند، اما ما اساس مولکولی جدید برای افسردگی کشف کرده‌ایم."

پژوهش‌های قبلی درباره دوقلوها و سایر خواهروبرادرها نشان داده‌اند که افسردگی ممکن است تا 40 درصد علت ارثی داشته باشد، اما بررسی‌ها تاکنون تا به حال نتوانسته است ژن معینی را با افسردگی ارتباط دهد.

کد خبر 191993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز