ایران به نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ITB برلین بدهکار است و به همین دلیل مسئولان نمایشگاه گردشگری برلین ایران را از فهرست کشورهای حاضر در نمایشگاه این دوره حذف کردند.

نمایشگاه گردشگری برلین

این نخستین‌بار نیست که ایران از حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری بازمی ماند و این درحالی است که مسئولان سازمان میراث فرهنگی کشور بازماندن ایران از نمایشگاه‌های بین‌المللی صنعت گردشگری را به‌دلیل کارشکنی‌ها در صدور روادید از سوی کشورهای میزبان و یا تحویل نشدن فضای نمایشگاهی به ایران اعلام می‌کردند. اکنون در آخرین خبرها اعلام شده است که به‌دلیل بدهی زیاد ایران به نمایشگاه گردشگری برلین مسئولان نمایشگاه ITB نام ایران را از فهرست کشورهای حاضر در این نمایشگاه حذف کرده‌اند.

همزمان با تغییر مدیران سابق سازمان میراث فرهنگی و آمدن مدیران جدید این سازمان، فعالان صنعت گردشگری و مالکان آژانس‌های گردشگری در گفت‌وگو با روزنامه همشهری از تشکیل نشدن جلسه‌ای با معاون گردشگری جدید سازمان میراث فرهنگی کشور گلایه کردند.

در آخرین گلایه‌ها که درست یک هفته پیش از برگزاری یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی در صنعت گردشگری خارج از کشور منتشر شد، فعالان صنعت گردشگری آن زمان که هنوز چندماه از انتصاب معاون جدید گردشگری می‌گذشت این گلایه را مطرح کردند که به‌رغم آنکه فرصت زیادی برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری نیست مسئولان سازمان میراث فرهنگی حتی یک جلسه برای آشنایی با وضعیت صنعت گردشگری تشکیل نداده‌اند. معاون گردشگری نیز درخصوص برگزار نشدن این جلسات با فعالان صنعت گردشگری هیچ توضیحی ارائه نمی‌کرد.

براساس خبری که ایسنا منتشر کرده است، بورس گردشگری آلمان (ITB) ایران را به‌خاطر بدهکاری از فهرست شرکت‌کنندگان در نمایشگاه امسال حذف کرد. به موجب این گزارش، آلمان، بازار گردشگری قدیمی ایران است و توراپراتورهای ایرانی سال‌هاست پای ثابت نمایشگاه بین‌المللی گردشگری آلمان (ITB) هستند که به بورس گردشگری جهان معروف است. نمایشگاه برلین همچنین یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های گردشگری جهان به‌شمار می‌آید.

گزارش ایسنا نیز تأکید کرده که دو سال است به‌دلیل شرایط بودجه بخش نمایشگاهی و دیر اقدام کردن مسئولان مربوطه در این حوزه، غرفه‌ ایران به محلی پرت در این نمایشگاه منتقل شده و تنها همسایه آن هم در این دو سال، سینمای ITB بوده است. همین موضوع محلی برای مناقشه میان توراپراتورهای ایرانی و مسئولان دولتی مجری شده بود.

امسال درحالی‌که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای این نمایشگاه برنامه‌ریزی کرده و مسئولیت اجرای آن را هم به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی سپرده بود و آژانس‌داران نیز گمان می‌کردند قرار است مانند سال پیش در همان سالن دورافتاده حضور داشته باشند، حکایت دیگری برای این نمایشگاه مهم رقم خورده است.

مسئولان نمایشگاه ITB برلین در نامه‌ای به متقاضیان ایرانی حضور در این نمایشگاه، اعلام‌ کردند: به‌خاطر بدهی اجاره زمین و ساخت غرفه‌ مربوط به نمایشگاه سال گذشته، به هیچ‌یک از متقاضیان ایرانی اعم از دولتی و خصوصی اجازه حضور در نمایشگاه امسال را نمی‌دهد.

جامعه تورگردانان ایران پیش‌تر در نامه‌ای خطاب به منوچهر جهانیان معاون گردشگری کشور درخواست کردند که برای حفظ اعتبار ایران و از دست ندادن این فرصت مهم، نسبت به تسویه‌حساب و پرداخت بدهی در اسرع وقت اقدام شود.

متن نامه جامعه تورگردانان که دهم آبان‌ماه امسال برای معاون گردشگری کشور فرستاده شد، به این شرح است: احتراما با توجه به اهمیت نمایشگاه بین‌المللی گردشگری I T B برلین و ضرورت حضور اعضای جامعه تورگردانان در نمایشگاه مزبور، تعدادی از اعضا، راسا درخواست زمین کرده‌اند، ولی مسئولان نمایشگاه از واگذاری زمین خودداری و اعلام کرده‌اند تا بدهی اجاره زمین و ساخت غرفه‌ مربوط به نمایشگاه سال گذشته پرداخت نگردد به هیچ‌یک از متقاضیان ایرانی اعم از بخش دولتی و خصوصی اجازه حضور در نمایشگاه را نخواهند داد. بنابراین خواهشمند است دستور فرمایید در اسرع وقت نسبت به پرداخت بدهی و تسویه‌حساب سال گذشته اقدام لازم به عمل آید تا اعتبار کشور ایران زیر سؤال نرود و امکان حضور اعضای جامعه در نمایشگاه مزبور فراهم آید.

نمایشگاه ITB برلین هر سال نیمه‌‌دوم اسفندماه و در نیمه نخست‌ماه مارس در شهر برلین برگزار می‌شود. این نمایشگاه امسال چهل و هفتمین سال برگزاری خود را پشت سر می‌گذارد و به دلیل تسویه نشدن بدهی، ایران از حضور در این نمایشگاه معتبر گردشگری بازماند و بدین‌ترتیب بخشی از بازار هدف گردشگری کشور از دست رفت.

کد خبر 191733

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز