در شرایطی که رسانه‌های غربی همگام با دولت‌های متبوع خود درپی برساختن چهره‌ای نامناسب و غیرواقعی از جامعه و فرهنگ ایران هستند، هم‌کلام شدن با خبرنگاران رسانه‌های منطقه‌ای، ابعاد تازه‌ای از انتظارات آنان از رسانه‌های ایران را در تبیین فرهنگ و تمدن کشورمان آشکار می‌کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به چین، درحالی‌که بیش از 100نفر از خبرنگاران کشورهای مختلف برای شرکت در هجدهمین کنگره حزب کمونیست چین در این کشور به‌سرمی‌برند، همسفرشدن خبرنگارانی با ملیت‌های مختلف فرصت مناسبی برای تبادل نظر و شناخت هر چه بیشتر یکدیگر و کشورهایشان است. همچنین این فرصتی است که دیدگاه‌های یکدیگر را درباره کشورها و مردم همدیگر بدانیم.

آنچه به‌طور کلی می‌توان از نظرات خبرنگاران رسانه‌های منطقه‌ای برداشت کرد این است که آنها ایران را کشوری با تمدن و تاریخ کهن می‌دانند که این پیشینه همواره و در همه تحولات اجتماعی و سیاسی باعث شده مردم ایران اصالت خود را حفظ کنند.

خبرنگاران کشورهایی چون فلسطین، سوریه، تونس و الجزایر با دیپلماسی بین‌المللی ایران موافق هستند و خبرنگاران دیگر نیز اگر اختلاف نظرهایی با بخشی از سیاست‌های خارجی دولت ایران دارند، دیدگاه خود را بیشتر به‌دلیل مواضع سیاسی کشورشان در قبال ایران می‌دانند.

ایران بهای استقلال طلبی‌اش را می‌دهد

به اعتقاد اکثر این خبرنگاران که از کشورهایی چون فلسطین، لبنان، عمان، قطر، امارات، مصر، ترکیه، کومور، تونس، الجزایر، مغرب، یمن، عراق و. . . در یک گروه با ایران قرار دارند، استقلال طلبی نظام جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب و پافشاری بر مواضع استکبارستیزی و کوتاه نیامدن در برابر قدرت‌های غربی نقطه قوت نظام ایران محسوب می‌شود. آنها بخش مهمی از فشارهای اقتصادی بین‌المللی در قالب تحریم‌ها را ناشی از همین رویکرد ایران می‌دانند و به‌شدت این رویکرد را محکوم می‌کنند و معتقد هستند که این سیاست غرب تنها به ضرر ملت ایران خواهد بود و باعث می‌شود مردم در بخش‌های پزشکی و دانشگاهی و پژوهشی دچار مشکل شوند.

از سوی دیگر تعدادی از این خبرنگاران که فرصت سفر به ایران را داشته‌اند، متفق القول به این موضوع اذعان دارند تصویری که رسانه‌های غربی از ایران به نمایش می‌گذارند با آنچه به چشم خود دیده‌اند متفاوت است. به‌ویژه آنها درباره فعالیت زنان در جامعه ایرانی این مسئله را مورد تأکید قرار می‌دهند.

رسانه‌های ایران در بخش بین‌الملل ضعیف و منفعل هستند

نداشتن زبان‌های بین‌المللی و به‌روز نبودن بخش‌های بین‌الملل رسانه‌های ایرانی و تمرکز بیش از اندازه شبکه‌های خارجی زبان متعلق به ایران بر مسائل سیاسی و غفلت از مسائل اجتماعی و فرهنگی، ازجمله دلایلی است که آنها را ناگزیر به استفاده از رسانه‌های غربی برای یافتن تصویر ایران کرده است.

آنها معتقدند شبکه‌های تصویری متعلق به ایران که روی ماهواره قابل دریافت است، بهتر است کمی از تمرکز خود را روی معرفی فرهنگ و جامعه امروز ایران قرار دهد. آنها همچنین می‌گویند که در نهایت تصویر فرهنگی‌ای که از ایران دارند به‌دلیل قدمت تمدن آن است.

همچنین بنا به گفته آن دسته از خبرنگارانی که بیشتر در بخش‌های فرهنگی و هنری مشغول به‌کار هستند، لازم است فعالیت‌های بین‌المللی هنری ایران تقویت شود تا تصویری فرهنگی‌تر از ایران به جهانیان معرفی شود. بنا بر تأکید آنها، تلاش‌های غرب برای ارائه تصویری خشن از ایران می‌تواند با کمک هنر تلطیف شود.

با زبان هنر با مردم جهان ارتباط برقرار کنید

خبرنگاران کشورهای عربی- به‌ویژه- تأکید دارند که اگر قرار باشد دولت های آنها با توجه به اینکه بودجه‌های خوبی نیز در اختیار دارند، اقدام به ساخت آثار هنری سینمایی و نمایشی کنند تاریخ و فرهنگ آنها داشته‌های زیادی برای عرضه ندارد درحالی‌که ایران با ادبیات غنی خود بهترین ظرفیت را برای هنرمندان فراهم آورده است؛ فرصتی که از آن به درستی استفاده نشده است.

این افراد تأکید می‌کنند که اگر به دلایل سیاسی، قدرت‌های جهانی تلاش می‌کنند یک کشور را به حاشیه برانند بهترین راه برای برگشتن به متن، زبان هنر است. به گفته این خبرنگاران اگر در جهان امروز که دنیای ارتباطات نامیده می‌شود، واقعیت‌های یک جامعه با آنچه بسیاری از مردم جهان درباره آنها می‌دانند، تفاوت زیادی داشته باشد، این مسئله نشان از عملکرد ضعیف رسانه‌های آن کشور دارد و اینکه آنها قافیه را به رسانه‌های دشمن خود باخته‌اند.

لزوم تقویت صنعت گردشگری ایران

آنها همچنین رفتارهایی چون حذف شبکه‌های ایرانی از ماهواره‌های جهانی را نادرست خوانده ولی معتقدند این شبکه‌ها نیز در این سال‌ها چندان موفق نبوده‌اند و اینگونه نیست که مردم کشورهای دیگر برای شناخت ایران به‌آنها مراجعه کنند. تأکید دیگر آنها بر این است که باید صنعت توریسم در ایران بیش از پیش فعال باشد تا مردم جهان فرصت حضور در این کشور را بیایند و وقتی خودشان با واقعیت‌ها روبه‌رو شوند این مسائل را به دیگران منتقل خواهند کرد.


برخی از خبرنگاران اشاره می‌کنند تبلیغات منفی علیه ایران این تأثیر را داشته که خیلی از افراد شاید فکر کنند ایران کشور امنی نیست، با این حال در بین مردم جهان افرادی پیدا می‌شوند که به‌خود این فرصت را بدهند که مقابل این تبلیغات بایستند و از نزدیک تجربه کنند؛ آنگاه آنها می‌توانند سفیرانی برای رونق گردشگری ایران باشند.

کد خبر 190466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز