نمایشگاه‌های بین‌المللی در حوزه بازاریابی گردشگری تا چه اندازه در جذب گردشگر به کشورها تأثیر دارند؟ معاون گردشگری کشور معتقد است که حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی در جذب گردشگر به ایران، تنها نیم درصد تأثیر داشته است.

نمایشگاه بین المللی گردشگری

اظهارات معاون گردشگری کشور در آستانه تغییر مدیران سازمان میراث فرهنگی و در شرایطی اعلام شده که عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران به ایسنا گفت: در تمام دنیا رسالت معرفی یک کشور به‌عنوان مقصد توریست به‌عهده دولت‌هاست و بخش خصوصی باید از این فرصت استفاده و برای اجرایی کردن برنامه‌ها تلاش کند.

آنطور که اکبر غمخوار، یک عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران می‌گوید «باید بررسی شود که آمار اعلام شده از سوی معاون گردشگری کشور مبنی بر تأثیر نیم‌درصدی نمایشگاه‌های بین‌المللی صنعت گردشگری در جذب گردشگر به ایران از کجا آمده است.»

اگرچه به‌نظر می‌رسد اظهارات معاون گردشگری کشور مبنی بر تأثیر نیم درصدی نمایشگاه‌های بین‌المللی در جذب گردشگر به ایران بیشتر به‌دلیل تغییرات ناگهانی مدیران سازمان میراث فرهنگی بوده است تا ناشی از یک بررسی علمی ولی اعلام این موضوع که حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی تنها نیم‌درصد در جذب گردشگر به کشور تأثیر داشته جای سؤال دارد؟

چندی پیش فعالان صنعت گردشگری کشور خبر دادند که مسئولان نمایشگاه بین‌المللی گردشگری برلین به‌دلیل بدهکاری ایران به این نمایشگاه از حضور ایران در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در آلمان ممانعت کرده و گفته‌اند تا زمانی که ایران بدهکاری خود را به این نمایشگاه نپردازد، از داشتن غرفه در این نمایشگاه محروم است.

معاون گردشگری کشور البته پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، بدهکاری ایران به نمایشگاه گردشگری آلمان را تکذیب کرد و گفت: بیشترین میزان ورود گردشگر به ایران، مذهبی و از کشورهای همسایه است درحالی‌که ایران در نمایشگاه‌هایی شرکت می‌کند که جزو 20کشور اصلی در ورود گردشگر به کشور نیستند و به همین دلیل حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی در جذب گردشگر به ایران تأثیری ندارد.

منوچهر جهانیان، منبع آمار خود را نظرسنجی‌هایی اعلام کرده که از گردشگران ورودی به ایران و ارتباط با آنها به‌دست آمده است. به گفته او، آنچه گردشگران خارجی را برای سفر به ایران ترغیب کرده شناخت قبلی آنها از ایران و جاذبه‌های گردشگری کشور بوده است و بدین‌ترتیب تورهای مجازی و سایت‌های اطلاع‌رسانی و شناخت قبلی آنها در معرفی ایران بیش از حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی صنعت گردشگری خارج از ایران مؤثر است. اظهارات معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دلیل دیگری نیز دارد چون به گفته او از ابتدای سال تاکنون سازمان میراث فرهنگی برای حضور در یک نمایشگاه خارجی بودجه نداشته و بدون برخورداری از بودجه باز هم در آن نمایشگاه حضور یافته است.

از سوی دیگر اکبر غمخوار در گفت‌وگویی با ایسنا به از دست رفتن فرصت حضور ایران در بسیاری از 35نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پیشنهاد شده از سوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران اشاره کرد و گفت: فرصت‌های زیادی را برای حضور در نمایشگاه‌ها از دست داده‌ایم.

به گفته غمخوار، از ابتدا تا انتهای سال، 35 نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود که از این تعداد 25نمایشگاه در سطح منطقه است که متأسفانه فرصت حضور در بسیاری از آنها را از دست داده‌ایم. غمخوار با تأکید بر اینکه فرایند بازاریابی و جذب گردشگر خارجی یک زنجیره است و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری یکی از حلقه‌های این زنجیر است، یکی از عوامل مؤثر در جذب گردشگر را مباحث سیاسی خواند و گفت: اگر روابط سیاسی یک کشور با کشورهای دیگر مناسب باشد و کشورهای خارجی ما را در لیست ممنوعه برای فرستادن گردشگر به‌حساب نیاورند شهروندان آنها می‌توانند به ایران سفر کنند. وی عامل مؤثر دیگر در جذب گردشگران خارجی را فراهم بودن امکانات مورد نیاز گردشگران خواند. به گفته او باید تاسیسات زیربنایی گردشگری اعم از فرودگاه‌ها، پایانه‌ها، هتل‌ها و... فراهم باشد. تأکید پایانی غمخوار بر این است که اگر می‌خواهیم به‌عنوان یک مقصد توریستی بین‌المللی شناخته شویم باید در نمایشگاه‌ها، رسانه‌های دیداری و نوشتاری حضور داشته باشیم.

بدین‌ترتیب به‌نظر می‌رسد اظهارات معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور درخصوص تأثیر نیم‌درصدی حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری در جذب گردشگر به ایران قابل تأمل است چرا که به گفته فعالان صنعت گردشگری حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی تأثیر زیادی در جذب گردشگر به کشور دارد. از سوی دیگر براساس آنچه معاون گردشگری کشور نیز به آن اشاره کرده به‌نظر می‌رسد سازمان میراث فرهنگی با مشکلات مالی مواجه شده است و اعلام نمایشگاه برلین مبنی بر بدهکاری ایران به آن نمایشگاه براساس آنچه فعالان صنعت گردشگری به آن اشاره کردند با بحران مالی در سازمان میراث فرهنگی بی‌ارتباط نبوده است.

کد خبر 194115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز