گروه شهری- محمد باریکانی: آخرین سفر وزیر خارجه لبنان به ایران که همزمان با اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد در تهران صورت گرفت همراه با دیدار وی با سیدحسن موسوی رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور بود.

آثار تاریخی

 در آن جلسه قرار شد که دو کشور گام‌های جدی‌تر و عملی‌تری برای اجرایی‌کردن توافقات گردشگری بردارند. اکنون چندماه از برگزاری اجلاس نم در تهران گذشته است و فرستاده ویژه سازمان جهانگردی لبنان در سفر به تهران و در نشست‌های مشترک با طرف ایرانی از معاونت گردشگری کشور پیگیر اجرایی شدن توافقنامه‌ها و تفاهمنامه‌هایی است که در سطح بالا میان دو کشور به تصویب رسیده است.

تازه‌ترین اتفاق در موضوع گردشگری میان ایران و لبنان به پیگیری موافقتنامه همکاری گردشگری بین ایران و لبنان که در سال 1379 در مجلس به تصویب رسید و همچنین برنامه اجرایی گردشگری نوشته شده در سال 2010میان دو کشور مربوط است که با سفر جومانا کبریت، رئیس بخش مطالعات و تحقیقات وزارت جهانگردی لبنان و برگزاری نشست مشترک گردشگری میان تهران و بیروت پیگیری شد. آنطور که مدیرکل دفتر توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی به همشهری می‌گوید، نتیجه نخستین نشست مشترک فنی میان ایران و لبنان در موضوع گردشگری به امضای یک صورتجلسه انجامیده که براساس آن گام‌های اجرایی‌شدن توافقنامه گردشگری ایران و لبنان را جدی‌تر کرده است.

به گفته لادن جعفری تهرانی، این نخستین نشست فنی بین دو کشور است تا به بررسی راهکارهای عملی اجرایی‌شدن توافقنامه گردشگری تهران بیروت بینجامد. وی گفت: در این نشست که به‌مدت دو روز در تهران برگزار شد مفاد تفاهمنامه‌ها و موافقت‌نامه‌های گردشگری میان ایران و لبنان یک‌به‌یک مورد بررسی قرار گرفت و در هشت بند صورتجلسه شد.

تهرانی افزود: در نخستین بند از این تفاهمنامه قرار است تا در پاسخ به تور آشناسازی برگزار‌شده برای اصحاب رسانه‌های لبنان و خبرنگاران تلویزیون و رادیو و جراید لبنانی که یک هفته مهمان ایران بودند و از جاذبه‌های گردشگری کشور بازدید کردند، طرف لبنانی نیز تور آشناسازی اصحاب رسانه‌ای ایران را تا دو‌ماه آینده برگزار کند. به گفته تهرانی در بند دوم از صورتجلسه نشست کمیته فنی گردشگری دو کشور قرار است که مسئولین وزارت گردشگری لبنان و مسئولین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای آشنایی با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دو کشور به تبادل تورهای آشناسازی اقدام کنند.

براساس آنچه مدیرکل دفتر توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفته است در بخش دیگری از این صورتجلسه تأکید شده که با توجه به تجربیات خوب لبنان در زمینه هتلداری، اساتید دانشگاه ملی لبنان با سفر به تهران دوره‌های آموزشی رایگان هتلداری را در زمینه‌های مختلف برای فعالان صنعت هتلداری کشور برگزار کنند. در بند دیگر صورتجلسه نخستین نشست کمیته فنی گردشگری ایران و لبنان انتشار بروشورها و کاتالوگ‌های مشترک تبلیغاتی دو‌کشور برای جذب گردشگران و بازاریابی مشترک در کشورهای ثالث مانند ترکیه، مصر، اردن، سوریه و کشورهای منطقه که لبنان و ایران از آنها جذب گردشگر دارند مورد توجه قرار گرفته است.

تبادل فهرست دفاتر خدمات گردشگری مجاز ایران و لبنان که در زمینه گردشگر خروجی فعال هستند و همچنین برگزاری همایش بزرگ دوجانبه تورگردانان دو کشور در ایران از دیگر موضوعاتی است که در نخستین نشست کمیته فنی گردشگری ایران و لبنان بر آن تأکید شده است. مدیرکل دفتر توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی می‌گوید: بند دیگری که در صورتجلسه دو کشور به امضا رسیده موضوع لغو روادید است. به گفته وی، اکنون دو کشور تسهیل روادید را انجام داده‌اند و گردشگران دو کشور می‌توانند در فرودگاه یا مبادی ورودی یکدیگر مهر ورود داشته باشند. شهروندان لبنان می‌توانند تا 15روز در ایران اقامت رایگان داشته باشند و ایرانی‌ها نیز به گفته طرف لبنانی تا یک‌ماه می‌توانند اقامت رایگان داشته باشند. بدین‌ترتیب قرار است تا دو طرف در موضوع لغو روادید اقدام کنند.

براساس گفته‌های جعفری تهرانی، بازار گردشگری لبنان از آن جهت که آن کشور مشترکات زیادی به لحاظ تاریخی و فرهنگی دارد برای ایران مهم است. جعفری تهرانی درخصوص میزان آشنایی طرف لبنانی با بازار گردشگری ایران می‌گوید: یکی از مشکلات این است که شناخت طرف لبنانی از ایران اندک است و بیشتر کارهای گردشگری نیز در دست بخش خصوصی آن کشور قرار دارد. به همین دلیل در بند ششم صورتجلسه کمیته فنی دو کشور بر آشنایی بخش خصوصی دو کشور با یکدیگر تأکید شده است.

در گزارش سازمان جهانی گردشگری آمده است که هر گردشگر ورودی به منطقه جنوب آسیا که ایران نیز در تقسیم بندی این سازمان در ردیف هشت کشور این منطقه قرار دارد مبلغ 1850دلار در سال‌2011 هزینه کرده است. آنطور که سازمان جهانی گردشگری براساس آمار ارائه شده از کشور لبنان اعلام کرده است، تعداد گردشگران ورودی به لبنان در سال‌2011 یک میلیون و 655هزار نفر بوده است که این کشور توانسته از این محل شش میلیارد و 800هزار دلار درآمد داشته باشد.

براساس همین گزارش‌ها در سال 2011نیز لبنان پنج میلیون و 264هزار گردشگر خروجی به دیگر کشورها داشته داشته و گردشگران لبنانی 4/5میلیارد دلار در کشورهای مقصد هزینه کرده‌اند. جعفری تهرانی می‌گوید: براساس آمارهایی که سازمان جهانی جهانگردی از هزینه‌رد گردشگران در منطقه جنوب آسیا ارائه کرده جذب بخشی از گردشگران لبنانی به ایران در درآمد گردشگری ایران قابل ملاحظه است.

کد خبر 194342

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز