مینا شهنی: امسال بودجه دولتی کمیته امداد امام خمینی(ره) 1100 میلیارد تومان است و سازمان بهزیستی بودجه دولتی 200 میلیارد تومانی خواهد داشت.

نادعلی الفت‌پور، معاون توسعه و نیروی انسانی وزارت رفاه و تامین اجتماعی، با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر 4میلیون و 500 هزار نفر از کمیته امداد مستمری دریافت می‌کنند در حالی که در بهزیستی این تعداد 450 هزار نفر است.

به همین دلیل سهم بهزیستی به کمیته امداد 10 به 90 است.وی  در نشست خبری «بررسی واگذاری امور حمایتی بهزیستی به کمیته امداد» افزود:  وقتی یک نهاد غیر دولتی می‌تواند این مقدار بودجه دولتی بگیرد بنابراین افزودن وظایف این نهاد مشکلی ایجاد نمی‌‌کند.

معاون وزیر رفاه با تاکید بر انتقال بخش توانبخشی و پیشگیری کمیته امداد به بهزیستی توضیح داد: تاکنون آئین نامه اجرایی بند «ظ» تدوین نشده و انتقال بودجه نیز صورت نگرفته و تا زمان نهایی شدن آئین‌نامه اقدامات همانند سابق در سازمان‌ بهزیستی انجام خواهد شد و پس از آن نقل و انتقالات صورت می‌گیرد.

در حالیکه حذف همپوشانی مهم‌ترین دلیل برای انتقال بخشی از وظایف سازمان بهزیستی به کمیته امداد اعلام شده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور میزان همپوشانی این دو نهاد را تنها 34 هزار نفر عنوان کرده‌است.

سیدمهدی سیدمحمدی، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در این باره به خبرگزاری مهر گفت: چنانچه هدف از این طرح رفع همپوشانی میان دستگاه‌های حمایتی بوده  این امر نیز با گذشت زمان کم شده است و براساس آمار سازمان مدیریت که برای ارائه کد ملی به مددجویان ارائه شد همپوشانی بهزیستی و کمیته امداد تنها 34هزار نفر بود که با تدوین بانک اطلاعاتی دیگر امکان همپوشانی وجود ندارد.

به اعتقاد سیدمحمدی این ماده به دلیل غیرکارشناسی بودن از برنامه سوم توسعه به برنامه چهارم راه نیافت و حذف شد. علاوه بر اینکه بر اساس قانون جامع رفاه و تامین اجتماعی دستگاهی می‌تواند از وزارت رفاه اعتبار بگیرد که زیر نظر این وزارتخانه باشد در حالیکه کمیته امداد یک نهاد غیر دولتی است.

جمشید پژویان، کارشناس اقتصادی، نیز بر این نظریه صحه گذاشته و گفت: چنانچه یک نهاد غیر دولتی سعی در سروسامان دادن به مشکلات فقرا و نیازمندان داشته باشد مخارجش از راه کمک‌های مردمی تامین می‌شود.

این کارشناس اقتصادی که مطالعات قابل توجهی در زمینه رفاه اجتماعی دارد تاکید کرد: به شکل منطقی چنانچه دولت بخواهد این کار را انجام بدهد باید از طریق انتشار فراخوان افراد دارای شرایط  از پیش تعیین شده را برای کمک رسانی تحت پوشش قراردهد در حالیکه کمیته امداد به شکل گزینشی افراد را تحت پوشش قرار می‌دهد.پژویان تاکید می‌کند که دولت باید بر نحوه عملکرد نهادهایی که از بودجه دولتی بهره می‌برند نظارت کند.

سیدمحمدی، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، نیز در این باره گفت: دستگاهی می‌‌تواند از وزارت رفاه اعتبار بگیرد که زیر نظر این وزارتخانه باشد در صورتی که کمیته امداد یک نهاد غیر دولتی است.

 این در حالی‌ است که ناد‌علی الفت‌پور، معاون وزیر رفاه، در خصوص چگونگی  نظارت بر عملکرد کمیته امداد گفت: سازمان بازرسی کشور، دیوان محاسبات، دفتر مقام معظم رهبری، مجلس و کمیسیون اصل 90 بر عملکرد و اقدامات کمیته امداد نظارت دارند.

محمدعلی مقنیان، مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس نیز گفت: کمیته امداد هر 3 ماه یک‌بار گزارش عملکرد خود را به مجلس ارائه می‌کند و طی سال‌های فعالیت خود در زمینه اشتغال‌زایی و توانمند‌سازی بسیار موفق عمل کرده است.

کد خبر 19115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز