همشهری آنلاین: تحقیقات پزشکی هشدار داد: زیاده روی کودکان در مصرف تن ماهی ممکن است آنها را در معرض مسمومیت جیوه قرار دهد.

هشدار درباره زیاده‌‌روی کودکان در مصرف تنماهی

به گزارش فارس ؛ این تحقیقات بر لزوم این نکته تاکید کرد که اولیا برای کاهش احتمال ابتلا به مسمومیت جیوه، مراقب فرزندان خود در زمینه میانگین مصرف تن ماهی و ماهی‌هایی که ماده جیوه در گوشت آنها زیاد است باشند به گونه‌ای که میانگین مصرف برای کودکان کمتر از 25 کیلوگرم، باید یکبار در ماه باشد. این تحقیقات پزشکی روی گروهی از کودکان انجام شد و پزشکان میانگین مصرف ماهی آنها را در طول 6 ماه تحت نظر گرفتند.

این تحقیقات افزایش میانگین آلودگی جیوه به میزان 12 درصد را در بین کودکانی که بیش از سه بار در هفته ماهی مصرف می‌کردند- در مقایسه با کودکانی که در مصرف آن زیاده روی نکردند- نشان داد.این درحالی است که تحقیقات در آمریکا نشان داد که مصرف بیش از حد تن ماهی می‌‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.نتایج  این تحقیقات نشان داد که مصرف برخی از انواع ماهی مانند ماهی تن، احتمال بروز برخی از بیماری‌ها مانند سرطان را افزایش می‌دهد.

ماهی علاوه بر آنکه منبع غذایی سرشار از ید و فسفر است، حاوی جیوه نیز هست.جیوه در مقایسه با فسفر و ید که از ترکیبات مورد نیاز بدن است، از عناصر سنگینی است که برای بدن مضر است  و جزو مواد سمی به شمار می‌آید و این عنصر با آنزیم‌‌های درونی بدن ترکیب و مانع از عمل آنها می‌شود.

تجمع جیوه در بدن منجر به اختلالات شنوایی، لرزش عضلات، بروز بی‌‌حسی عمومی و برهم خوردن متابولیسم درونی می‌شود و از همه مهمتر اینکه جیوه عملکرد سیستم عصبی را مختل می‌‌کند و به رشد بافت مغزی آسیب جدی می‌‌رساند.

کد خبر 190924
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز