سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: به گفته یک کارشناس تغذیه، مصرف ماهی در بهبود رشد قد نقش موثری دارد.

مصرف ماهی و بهبود رشد قد

فرح روشن‌ پور در گفت وگو با ایسنا، بر ضرورت مصرف ماهی و سایر فرآورده‌های دریایی تاکید کرد و اظهار داشت: مهمترین و شاخص‌ترین مزایای استفاده از این فرآورده‌ها وجود اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 در این مواد است.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، مصرف اسیدهای چرب امگا 3 را برای رشد سلولهای عصبی، جلوگیری از لخته شدن خون، کمک به انعطاف پذیری شریان‌های حیاتی و جلوگیری از انسداد عروق و سکته‌های قلبی مهم ارزیابی کرد.

به گفته روشن پور ماهی و انواع فرآورده‌های دریایی شامل مقادیر زیادی کلسیم، فسفر و ویتامین «ب» هستند و از این جهت برای رشد دندان‌ها و استخوان‌ها مفید می‌باشند.

روشن پور افزود: ماهی همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی آهن است و از این حیث می تواند نقش موثری در جلوگیری از کم خونی داشته باشد.

وی ادامه داد: انواع ماهی‌ها همچنین دارای مقادیری از «روی» هستند که در بهبود رشد قد نقش اثرگذار دارند.

این کارشناس تغذیه گفت: ماهی همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی «ید» است که در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های تیروئیدی و بهبود عملکرد سلول‌های عصبی نقش مهمی دارد.

روشن پور ادامه داد: ماهی همچنین حاوی مواد ایمنی‌زا و حفاظت کننده ریه است و از این حیث برای جلوگیری از اثرات مخرب سیگار موثر بوده و مصرف آن در افراد سیگاری بیشتر توصیه می‌شود.

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، ماهی همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی ملانیوم و کلوآنزیم‌های مهمی می‌باشد که از تشکیل رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و می‌تواند نقش موثری در کاهش ابتلا به سرطان داشته باشد.

روشن پور تاکید کرد: مصرف ماهی در به تاخیر انداختن سرطان و جلوگیری از پیری نیز موثر است و از این حیث می توان گفت که خاصیت ضد پیری دارد.

روشن پور سپس مصرف ماهی را در کودکان، زنان باردار، زنان شیرده و کهنسالان توصیه کرد.

این کارشناس تغذیه مصرف دو بار در هفته ماهی و سایر فرآورده های دریایی را ضروری عنوان و ابراز داشت: به نظر می‌رسد مصرف ماهی به علت بوی خاص آن مورد پسند خانواده‌ها نباشد اما معطر کردن آن با سبزیجات و مصرف زیاد آن می‌تواند نقش موثری در تغییر ذائقه افراد داشته باشد.

روشن پور بهترین شیوه پخت ماهی را کباب کردن، بخارپز کردن و در فر قرار دادن عنوان و توصیه کرد: تا حد امکان از سرخ کردن ماهی خودداری شود.

وی در پایان گفت: هر چند ماهی‌های دریایی حاوی مواد مغذی بیشتری هستند، اما در صورت نبود ماهی‌های دریایی، ماهی‌های پرورشی می‌توانند جایگزین خوبی برای آنها باشند.

کد خبر 203107
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز