همشهری آنلاین: محققان توصیه می‌کنند برای سلامت مفاصل خود در برنامه‌ی غذایی خود ماهی آزاد، ماهی ساردین و ماهی قزل‌آلا را بگنجانید.

مصرف ماهی آزاد و کاهش پیشرفت روماتیسم مفصلی

مصرف یک مرتبه ماهی آزاد در هفته خطر پیشرفت بیماری روماتیسم مفصلی را کاهش می‌دهد.

محققان انستیتوی کارولینکسای شهر استکهلم سوئد به این نتیجه رسیده‌اند که امگا 3های موجود در برخی از ماهی‌ها می‌تواند خطر پیشرفت آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) را کاهش دهد.

حتماً شما هم شنیده‌اید که همیشه گفته‌اند ماهی برای حافظه خوب است. اما خواص ماهی به همین جا ختم نمی‌شود. به عقیده‌ی محققان سوئدی، امگا 3های موجود در ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد یا ماهی ماکرو احتمال پیشرفت روماتیسم مفصلی را تا 50 درصد کاهش می‌دهد.

این محققان روی 32000 زن بالای 65 سال بررسی‌هایی انجام دادند. معمولا در این سن و سال احتمال ابتلا به این بیماری زیاد است.

برنامه‌ی غذایی این خانم‌های شرکت کننده از سال 1987 تا 1997 تحت نظر بوده است.

در طول این پژوهش 205 نفر به روماتیسم مفصلی دچار شدند. محققان با بررسی برنامه‌ی غذایی این افراد مشاهده کردند افرادی که روزانه روغن ماهی سرشار از امگا 3 مصرف کرده‌اند به میزان 52 درصد کمتر در معرض پیشرفت این بیماری قرار گرفته‌اند.

واقعیت این است که امگا 3 ها التهاب‌های مربوط به دردهای مفاصل را متوقف می‌کنند. به عقیده‌ی این محققان 10 سال مصرف ماهی آزاد و حتی هر نوع ماهی دیگر آن هم یک بار در هفته خطر ابتلا به روماتیسم را در بین این زن‌ها به میزان 29 درصد کاهش داده است.

منبع: تبیان

کد خبر 228305
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز