دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: هرگز در کنار ماهی گوجه‌فرنگی خام و حلقه شده قرار ندهید زیرا تجربه نشان داده است این سبزی بر طعم ماهی غالب است و مانع درک طعم واقعی آن می‌شود.

8 پیشنهاد سرآشپز برای تهیه‌ی ماهی فیله سوخاری

ماهی از مواد غذایی ارزشمندی است که به والدین توصیه می‌شود فرزندانشان را از همان سنین کم (البته بعد از 2 سالگی) به خوردنش عادت دهند.

البته در بسیاری از موارد با مقاومت کودک مواجه خواهند شد اما یکی از راه‌حل‌ها، تهیه سوخاری فیله‌های بدون استخوان ماهی است زیرا یکی از دلایلی که بچه‌ها از خوردن ماهی طفره می‌روند ترس از تیغ‌هایی است که احتمال دارد در گلوی آن‌ها گیر کند.

برای تهیه این سوخاری رعایت نکته‌های ظریفی لازم است:

1- یادتان باشد که هر ماهی‌ای را برای سوخاری کردن به کار نبرید. ماهی‌ها تنوع بسیاری دارند برخی برای تنوری کردن، برخی برای کبابی کردن، برخی حتی برای تهیه خورش و بعضی دیگر برای سوخاری کردن مناسب هستند، بنابراین فیله ماهی‌هایی مانند حلوای سیاه، ماهی شیر و هامور را که برای این منظور بسیار مناسب هستند، انتخاب کنید.

2- برای از بین بردن بوی زهم ماهی، استفاده از دو چاشنی را به شما توصیه می‌کنم که البته جزو ارکان تهیه غذاهای دریایی هم محسوب می‌شوند؛ سرکه و آب‌لیموی تازه.

3- ادویه مناسب تهیه ماهی زردچوبه است، بنابراین هرگز فراموش نکنید که این ادویه مغذی را در تهیه ماهی سوخاری به کار ببرید.

4- اصولاً ماهی سرخ‌شده احساس چرب‌تری را در دهان ایجاد می‌کند و باعث دل‌زدگی بچه‌ها می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد این احساس حتماً فیله‌های سرخ‌شده را روی دستمال کاغذی نسبتاً ضخیمی قرار دهید تا روغن‌های اضافی آن گرفته شوند و سطح خشک و تردی به دست آید.

5- حتماً می‌پرسید چرا توصیه می‌شود فیله‌های ماهی با شیر آغشته شوند؟ شیر هم باعث مخلوط شدن راحت‌تر مواد تشکیل دهنده مایه‌ای می‌شود که پوشاننده فیله‌های ماهی هستند و هم از ترش کردن معده بعد از خوردن این فیله‌ها جلوگیری خواهد کرد.

6- در انتخاب آرد سوخاری سخت‌گیر باشید و هرگز از آردهای سوخاری خارجی استفاده نکنید زیرا یا تاریخ مصرفشان گذشته یا این که از ابتدا برای تولیدشان از آردهای کهنه استفاده شده است. به جای مصرف این آردها، خمیر داخل نان‌های حجیم بیات شده را بیرون بیاورید و خشک و پودر کنید. این آرد را بعد از الک کردن با ادویه طعم‌دار کنید و برای سوخاری کردن ماهی این پودر سوخاری خانگی را به کار ببرید.

7- کنار ماهی حتماً سیب‌زمینی سرخ‌شده یا نخودفرنگی قرار دهید زیرا بر اثر جویدن این دو ماده غذایی در دهان، خمیری به وجود می‌آید که به تیغ‌های کوچکی که احتمالاً با خوردن فیله ماهی به دهان وارد می‌شوند، می‌چسبند و مانع از این می‌شوند که تیغ‌ها راه گلو را خراش دهند یا باعث بروز درد و ناراحتی هنگام خوردن و بلعیدن این غذا شوند.

8- هرگز در کنار ماهی گوجه‌فرنگی خام و حلقه شده قرار ندهید زیرا تجربه نشان داده است این سبزی بر طعم ماهی غالب است و مانع درک طعم واقعی آن می‌شود. به همین دلیل هر سبزی‌ای هرچند مغذی باشد، در کنار ماهی قرار ندهید زیرا ممکن است طعمی خوشایند را با این منبع پروتئینی ایجاد نکند.

منبع: هفته نامه سلامت - سامان گلریز، مدرس آشپزی

کد خبر 170393
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز