مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت از ایجاد «هاب» مرکزی برای مدیریت دانش زیست فناوری در حوزه نفتی خبر داد و گفت: پاکسازی آلاینده‌های نفتی با میکرو‌ارگانیزم‌ها علاوه بر جزیره سیری در 2 منطقه نفتی نیز در حال اجرا است.

oil

دکتر ابراهیم علایی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برنامه‌های این پژوهشکده در حوزه پاکسازی آلاینده‌های نفتی به روش‌های زیستی، افزود: در حوزه پاکسازی، با ایجاد گروه تحقیقاتی فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه‌های توسعه روش‌های زیست‌فناوری یا بیولوژیکی در صنعت نفت در دستور کار داریم.

رئیس پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت از ایجاد «هاب» مرکزی در این زمینه خبر داد و اظهار داشت: در زمینه پاکسازی آلاینده‌ های نفتی پروژه‌های بنیادی در دست اقدام داریم که یکی از این پروژه‌ها ایجاد هاب مرکزی برای مدیریت دانش زیست فناوری در حوزه نفتی است. در این مرکز سند راهبردی زیست فناوری و نقشه راه زیست فناوری در حوزه صنعت نفت تدوین شده است.

وی ازدیاد برداشت به روش‌های زیست فناوری و میکروبی، ایجاد ارزش افزوده در فرآورده‌های نفتی به روش بیوکاتالیستی و پاکسازی منابع محیطی آب و خاک از آلاینده های نفتی را از جمله پروژه‌‌های تحقیقاتی این پژوهشکده نام برد و یادآور شد: از جمله طرح‌های جامعی که در حوزه صنعت نفت در زیست فناوری در دستور کار قرار دارد، طرح «جزیره سبز صنعتی سیری» است که بخشی از منابع خاکی با استفاده از روش‌های زیستی پاکسازی می‌شود.

علایی ایجاد آلاینده‌های نفتی در مناطق نفتی را ناشی از جنگ تحمیلی، ریخت و پاش فرآورده‌های نفتی در حین انجام فرآیندها و پسماندهای ناشی از عملیات حفاری دانست و ادامه داد: از این رو میلیون‌ها تن از منابع خاکی مناطق نفتی آلوده به ترکیبات هیدروکربنی شده و مشکللات جدی را از سال‌های گذشته ایجاد کرده است از این رو با اجرای عملیات رفع آلاینده‌های نفتی با استفاده از روش‌های زیستی اقدام به پاکسازی این مناطق کردیم.

رئیس پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه این طرح در جزیره سیری اجرایی شده، خاطر نشان کرد: بیش از 7 هزار تن خاک آلوده به لجن‌های نفتی در جزیره سیری وجود داشت که با استفاده از میکرو‌ارگانیزم‌ها موفق به با پاکسازی منابع خاک شدیم.

علایی با تاکید بر اینکه این پاکسازی‌ها در دو مرحله انجام شد، در این باره توضیح داد: در گام اول با استفاده از میکروارگانیزم‌ها اقدام به پاکسازی خاک کردیم و در گام بعد زمانی که غلظت آلاینده‌های خاک به کمترین حد خود رسید، با استفاده از گونه‌های گیاهی بومی منطقه اقدام به حذف کامل آلاینده‌های هیدروکربنی کردیم.

به گفته وی این طرح در جزیره سیری در فاز دوم قرار دارد.

رئیس پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت از اجرای این طرح زیستی در سایر مناطق نفتی خبر داد و اظهار داشت: این طرح علاوه بر جزیره سیری در منطقه عملیاتی خانگیران نیز اجرایی خواهد شد.

علایی با اشاره به وضعیت آلودگی خانگیران افزود: در این منطقه تاکنون بیش از 8 تا 9 هزار تن خاک آلوده به مواد نفتی را در قالب بایو‌پایل‌هایی جدا کردیم و در حال تدوین برنامه اولیه برای پاکسازی میکروبی هستیم که تا سال آینده عملیات پاکسازی آن کامل خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این طرح جامعی برای پاکسازی مناطق نفت مرکزی در دستور کار داریم که همزمان حدود 15 تا 16 استخر هرز‌آب را با این روش پاکسازی خواهیم کرد که بالغ بر 100 هزار تن خاک خواهد شد.

 

کد خبر 190887
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز