گروه اقتصادی: برگزاری همایشی با عنوان «همایش ثروت ملی، توسعه پایدار» فرصتی در اختیار مسئولان دولتی قرار داد تا به تمجید از دستاوردهای صندوق توسعه ملی و کارنامه دولت بپردازند اما وزیر صنعت، معدن و تجارت در اظهارنظری انتقادی نسبت به پیامدهای هزینه‌کرد درآمدهای نفتی در سال‌های اخیر هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش از تبدیل 2.5میلیارد دلار منابع ارزی صندوق توسعه ملی به ریال برای اختصاص به سرمایه در گردش 1200 واحد از طریق هفت بانک خبر داد و گفت: استفاده خوبی از درآمدهای نفتی نداریم و اینکه بانک مرکزی ارز را به ریال تبدیل می‌کند، می‌تواند به افزایش نوعی نقدینگی بدون حساب و کتاب در اقتصاد تبدیل شود.

مهدی غضنفری با بیان اینکه درآمدهای ارزی کشور می‌تواند در حساب صندوق ذخیره ارزی جمع شود، گفت: یک راه این است که درآمدهای ارزی کشور را برای رفاه جامعه هزینه کنیم که این مسئله ناپایدار است و می‌تواند ضد‌فرهنگ کار تلقی شود. غضنفری با اشاره به اینکه اگر درآمدهای ارزی فقط در اختیار دولت‌ها باشد، خصوصی‌سازی‌ به‌صورت جدی پشتیبانی نمی‌شود، اظهارداشت: امروز استقلال در تولید محصولات استراتژیک در اقتصاد کشور خودنمایی می‌کند که این مسئله می‌تواند نیاز به واردات را به حداقل برساند.

وزیر اقتصاد: بازار ارز عادی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در حاشیه این همایش گفت: عملکرد مرکز مبادلات ارزی در مدیریت بازار ارز به خوبی نشان داد که این مرکز می‌تواند یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی در ایران باشد؛ چراکه بازار ارز در ماه‌های گذشته دچار شرایط ویژه‌ای شده بود.
سیدشمس‌الدین حسینی درخصوص افت قیمت دلار در بازار و سیاست‌های ویژه دولت در این‌باره گفت:

دولت برنامه‌ای را که بانک مرکزی در این زمینه در قالب مرکز مبادلات ارزی دارد، دنبال می‌کند. حسینی با اشاره به‌وجود فشارهای مختلف به بازار ارز از حوزه‌های غیراقتصادی، افزود: لبه تیز تحریم‌ها متوجه نقل و انتقالات پول در کشور است. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی به‌دنبال خارج کردن منابع نفت از اقتصاد نیست، گفت: این صندوق به‌دنبال جلوگیری از افزایش پایه پولی در اقتصاد است. حسینی با تأکید بر اینکه جلوگیری از دست‌اندازی دولت به منابع اینگونه صندوق‌ها باید با افزایش سهم مالیات همراه باشد، تصریح کرد: جلوگیری از فرار مالیاتی می‌تواند یکی از اینگونه اقدامات تلقی شود.

موجودی صندوق ؛ 42میلیارد دلار

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، منابع صندوق توسعه ملی تا پایان مهرماه امسال را 42میلیارد و 862 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون این صندوق با 14بانک قرارداد عاملیت ارزی و ریالی به مبلغ 36میلیارد و 370میلیون دلار منعقد کرده؛ ضمن اینکه کل مسدودی‌های ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی 17میلیارد و 250میلیون دلار است. محمدرضا فرزین با بیان اینکه روش‌های منابع و مصارف صندوق‌ها توسط مجلس در قانون پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: نهاد نظارتی خارج از بدنه دولت به‌منظور نظارت بر عملکرد صندوق پیش‌بینی شده است.

کد خبر 193096
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز