همشهری آنلاین: رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بخشی از درآمدهای بودجه سال 92 می‌تواند از طریق فروش ارز به بازار تامین شود، قیمت هر دلار برای محاسبه بودجه 92 را حدود دو هزار تومان پیش‌بینی کرد.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم لزوم کاهش اتکای بودجه سال 92 به نفت را مورد تاکید قرار داد و گفت: پیشنهاد خود دولت هم این است که صادرات نفت از دو میلیون و 200 هزار بشکه به یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد ما این موضوع را در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی می‌کنیم که اگر بشود به کمتر از این هم اکتفا کنیم و راهکارهای جبرانی را دنبال کنیم.

مهمترین اظهارات حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم به نقل از ایسنا در زیر آمده است:

  • یکی از راهکارهای جبران کاهش درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده گسترش پوشش مالیات‌ها است.
  • اگر مالیات‌هایی که حق است و قوانین موجود اقتضا می‌کند، دریافت شود ظرفیتی بیش از آنچه امروز دریافت می‌شود، وجود دارد. بطوریکه در سال جاری حدود 30 هزار میلیارد تومان درآمد از محل دریافت مالیات کسب می‌شود.
  • سازمان امور مالیاتی گفته که اگر نیروی انسانی این سازمان تامین شود می‌تواند مالیات‌هایی که تکالیف قانونی است را دریافت کند، در واقع ضرایب تغییر نمی‌کند اما پوشش گسترده‌تر می‌شود و اگر این پوشش گسترده وجود داشته باشد تا 43 هزار میلیارد تومان درآمد از این طریق کسب خواهد شد. حتی راهکارهایی وجود دارد که بیش از اینها درآمد از این طریق کسب شود.
  • محاسبه دلار 1226 تومانی در بودجه سال 91 ؛ دولت این ارز را با دو هزار و 500 تومان به بازار عرضه می‌کند و وجوه ریالی‌اش را به خزانه به عنوان تامین سایر درآمدها می‌ریزد. با افزایش دو برابری قیمت ارز، معنایش این است که درآمد بیشتری از این طریق تامین خواهد شد و پیش‌بینی ما این است که در سال آینده بخشی از درآمدی که از نفت به دست نمی‌آوریم را با همین قیمت‌گذاری دلار و ارز بتوانیم تامین کنیم.
  • ما ناخواسته با چنین قیمتی برای ارز روبرو شده‌ایم و حالا که این قیمت در جریان مبادلات وجود دارد و بخش مهمی از ارزی که دولت به دست می‌آورد بر اساس این قیمت عرضه می‌شود، می‌توانیم البته با نرخ پایین‌تری بنا بر این بگذاریم که بخشی از بودجه سال آینده از طریق فروش ارز به بازار و کسب درآمد تامین شود.
  • وی نرخ محاسباتی هر دلار در بودجه 92 را حدود دو هزار تومان پیش‌بینی کرد.
  • کسری بودجه دولت در سال جاری؛ روشی که دولت برای کسری بودجه در نظر گرفته، کاهش تخصیص‌هاست در واقع تخصیص‌های عمرانی را بسیار کاهش دادند و از 37 هزار میلیارد تومان احتمالا تا پایان سال پنج هزار میلیارد تومان تحقق پیدا می‌کند.
  • بودجه 100 هزار میلیارد تومانی دولت در بخش جاری؛ دولت بنا را بر این گذاشته که بودجه جاری را در سقف 70 هزار میلیارد تومان تخصیص دهد البته حقوق و مزایا یعنی فصل یک و شش قانون مدیریت خدمات کشوری به صورت صددرصد تخصیص پیدا می‌کند و چیزی کسر نمی‌شود اما دولت سایر هزینه‌های جاری را با تخصیص کمتر حل خواهد کرد و به این شکل کسری بودجه به وجود نمی‌آید.
  • اگر دولت با دقت همین را عملیاتی کند نیاز به اینکه متمم بودجه به مجلس ارائه کند، وجود نخواهد داشت و این نیازمند رای مجلس نیست زیرا خود قانون بودجه می‌گوید که به تناسب درآمدها، تخصیص‌ها انجام خواهد گرفت.
  • کاهش بودجه پروژه‌های عمرانی ؛ دولت 900 پروژه را تحت عنوان مهر ماندگار انتخاب کرده که باید هفت هزار و 300 میلیارد تومان آنها را تا پایان سال تامین مالی و نهایی کند. برای سال آینده هم پیش‌بینی مشابهی کرده‌اند که تا 6 ماهه اول سال 92 پروژه‌های باقیمانده مهر ماندگار را تامین مالی کنند و به پایان برسانند و البته بقیه طرح‌ها را هم متوقف کرده‌اند.
کد خبر 191388
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز