گروه اقتصادی: دولت بازهم در ارسال لایحه بودجه به مجلس تأخیر کرد تا برای سومین بار متوالی سند دخل و خرج سالانه کشور به‌صورت دو دوازدهم بسته و بررسی نهایی آن به سال بعد کشیده شود.

فردا آخرین مهلت قانونی دولت برای ارسال بودجه سال آینده به مجلس است اما هنوز بررسی این لایحه در هیأت دولت شروع نشده است. مجلس شورای اسلامی سال 1387با تغییر آیین‌نامه داخلی خود و برای جلوگیری از تأخیر دولت در ارائه بودجه‌های سالانه دولت را مکلف کرد تا 15آذر‌ماه هر سال بودجه سال بعد را به مجلس ارائه کند، با این حال دولت همواره در ارائه لایحه بودجه سنواتی به مجلس تأخیر داشته است.

سال گذشته نیز به‌دلیل تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه 91کل کشور کار بررسی این لایحه همچون قبل به ماه‌های فروردین و اردیبهشت موکول شد و مجلس برای دو‌ماه آغاز سال تنخواه 22هزار میلیارد تومانی درنظر گرفت و به تصویب رساند.

احتمال تصویب بودجه ناقص

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم با بیان اینکه دولت طبق قانون مکلف به ارائه لایحه بودجه 92تا 15آذرماه سال‌جاری است، گفت: اگر دولت بودجه را با تأخیر به پارلمان ارائه کند، مجبور به تصویب بودجه چند دوازدهم برای سال آینده می‌شویم. به گزارش مهر، غلامرضا کاتب تصریح کرد: اگر دولت تا 15آذرماه سال‌جاری لایحه بودجه سال 1392را به مجلس ارائه نکند، مرتکب تخلف قانونی می‌شود.

سناریوهای دوگانه دولت در ارائه بودجه

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام برگزاری جلسه‌ای با معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور درباره بودجه 92 گفت: درحال حاضر نمایندگان مجلس به‌شدت نگران وضعیت بودجه سال آینده هستند. غلامعلی جعفرزاده با اشاره به نشست برخی از نمایندگان مجلس با معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در شهریورماه خاطرنشان کرد:

باوجود اینکه اعضای معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور مهمان همیشگی کمیسیون برنامه و بودجه هستند اما متأسفانه آنها در جلسات کمیسیون پاسخ شفافی درباره تدوین بودجه سال 1392نمی‌دهند. جعفرزاده گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور، مجلس به‌هیچ‌وجه به‌دنبال ایجاد تنش نیست بلکه به‌دنبال برقراری تعامل با دولت است اما ظاهرا این تعامل یکسویه ثمری درپی نخواهد داشت.

خبر مهم‌تر از تأخیر اینکه، دولت تصمیم دارد تا درآمدهای نفتی بودجه سال 1392را بر مبنای قیمت دلار بالای دوهزار تومان ببندد؛ چه اینکه معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تأکید کرده که بودجه سال آینده با نرخ کمتر از قیمت مرکز مبادلات بسته می‌شود. پیش از این هم غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از پیش‌بینی دلار بالای دوهزار تومان در بودجه سال بعد خبر داده بود.

به گزارش همشهری، دیروز رحیم ممبینی، معاونت بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اعلام اینکه در لایحه بودجه سال 92گام‌های مهمی برای شفاف‌سازی منابع و مصارف برداشته خواهد شد، تأکید کرد: به‌طور قطع قیمت‌گذاری ارز در لایحه بودجه سال 1392کل کشور کمتر از قیمت ارز در مرکز مبادلات ارزی است. 

کد خبر 193242
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز