گروه اقتصادی: کمتر از 9روز دیگر تا مهلت قانونی دولت برای ارائه آخرین بودجه‌اش به مجلس باقی مانده است و به‌نظر نمی‌رسد دولت بتواند یا بخواهد سند دخل و خرج سال پایانی فعالیتش را سر وقت تنظیم و به مجلس تقدیم کند؛

به‌ویژه اینکه هنوز خبری از بررسی سند بودجه سال آینده در دولت منتشر نشده است، اما به‌نظر می‌رسد به‌دلیل احتمال نزدیک به یقین کاهش درآمدهای نفتی در سال 1392، دولت واپسین بودجه‌اش را با رویکرد ریاضتی و انقباضی‌تر از سال‌های گذشته ببندد. پیش از این محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور به هنگام ابلاغ بخشنامه بودجه سال آینده از مسئولان اجرایی خواسته بود تا در برآورد هزینه‌ها الزامات اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرند چرا که ممکن است درآمدهای نفتی افت کند.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در اظهارنظر تازه از افزایش وابستگی هزینه‌های جاری دولت به درآمدهای نفتی در سال‌های اخیر خبر داده درحالی‌که مقامات دولتی گفته بودند میزان وابستگی بودجه به نفت کاهش یافته است. معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور اخیرا در گزارشی از کارنامه دولت در اجرای قانون برنامه چهارم توسعه تأیید کرده بود که از سال 1384به بعد دولت مالیات بر شرکت ملی نفت از محل فروش نفت خام و گاز و برداشت‌ها از حساب ذخیره ارزی را به‌عنوان درآمد غیرنفتی محاسبه کرده است درحالی‌که به گفته این معاونت درآمدهای یادشده دارای ماهیتی نفتی است و نه غیرنفتی. همچنین ابهام درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و برآورد بودجه‌ای دولت برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی هم باعث شده تا تأخیر در ارائه بودجه 92جدی‌تر شود.

افزایش وابستگی به نفت

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:‌ هزینه جاری دولت برخلاف سیاست‌های کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی به ۱۰۹ درصد افزایش یافته است. به گزارش فارس، موسی‌الرضا ثروتی درخصوص میزان وابستگی بودجه به نفت گفت: بودجه عمومی دولت در سال‌جاری 144هزار میلیارد تومان بود که حدود 40هزار میلیارد تومان از مالیات و عوارض و 100هزار میلیارد تومان از نفت به‌دست می‌آید که این درآمد نفت شامل درآمد مستقیم و غیرمستقیم است.

وی افزود: 62هزار میلیارد تومان از درآمد نفت مستقیماً در بودجه وارد می‌شود و بقیه به‌صورت غیرمستقیم از طریق مالیات بر درآمد نفتی و عوارض نفتی و صادرات پتروشیمی و فراورده‌های نفتی به‌دست می‌آید که آن هم درواقع درآمد نفت است اما به‌طور غیرمستقیم به‌دست می‌آید. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: باید دولت سعی کند وابستگی بودجه به نفت را هرچه کمتر کند. ثروتی گفت: فعلاً دولت هر سال می‌گوید که وابستگی به نفت کم می‌شود اما در عمل میزان وابستگی بیشتر می‌شود.

کد خبر 192321
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز