همشهری آنلاین: حدود 15ـ20 هکتار مزارع گوجه‌فرنگی آلوده و حدود 170 هکتار از مزارع کشاورزی از بین رفته است، همچنین این حادثه 5 حلقه چاه کشاورزی را کاملا غیرقابل استفاده کرده است، تعداد زیادی هم پرنده هم دراثراین رخداد از بین رفته‌اند.

آلودگی بر اثر نفت

به گزارش ایلنا نفت این روزها در بوشهربه جای نعمت بلای جان شده است. کمتر از دو هفته پیش، نشت نفت از خط لوله فرسوده انتقال در منطقه دیر این استان موجب شد تا 400هکتار زمین کشاورزی به نفت آلوده شده و لکه نفتی به طول 20کیلومتر ساحل بوشهر را فرا بگیرد.

چند روز پیش نیز تخریب چاه ذخیره پساب‌های اسیدی حاصل ازحفاری چاه نفت درمنطقه دیلم این استان حادثه هولناک دیگری را رقم زد و موجب شده تا حدود 15ـ20 هکتار مزارع گوجه‌فرنگی آلوده و حدود 170 هکتار از مزارع کشاورزی از بین رفته، همچنین 5 حلقه چاه کشاورزی را کاملا غیرقابل استفاده کرده است، تعداد زیادی هم پرنده دراثراین حادثه از بین رفته‌اند.

کشتکار مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر در مورد آخرین وضعیت آلودگی حاصل از سرریز پساب عملیات استخراج چاه نفت در منطقه دیلم بوشهر گفت: در حال حاضر چاه نفت مذکور پلمپ شده و عملیات حفاری هم قطع شده است.

او موقعیت دقیق محل وقوع حادثه را در منطقه دیر و در ارتفاعات روستای «دوراهک» عنوان کرد و ادامه داد: فعلا در مورد علت دقیق حادثه اظهارنظر نمی‌کنم اما آنچه مشخص است، پسماندهای اسیدی حاصل از عملیات حفاری این چاه نفت در یک چاه دیگر ذخیره و سپس دفن می‌‌شده است،که این چاه به احتمال زیاد در اثر بارندگی و وقوع سیل تخریب شده و پساب اسیدی سمت زمین‌های کشاروزی سرازیر شده است.

کشتکاردر مورد آخرین وسعت سطح آلوده شده به وسیله پساب‌های اسیدی استخراج چاه نفت نیزگفت: حدود 15ـ20 هکتار مزارع گوجه‌فرنگی آلوده و حدود 170 هکتار از مزارع کشاورزی از بین رفته است، همچنین این حادثه 5 حلقه چاه کشاورزی را نیز ازبین برده و کاملا غیرقابل استفاده کرده است، تعداد زیادی هم پرنده هم دراثراین رخداد از بین رفته‌اند.

او در مورد تعداد دقیق پرندگان اظهارنظری نکرد ولی افزود: مرگ‌ومیر پرندگان از پیدا شدن لاشه آنها در منطقه وقوع حادثه مشخص شده است و برآورد دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است.

کشتکار در زمینه آلوده شدن رودخانه‌های فصلی منطقه حادثه دیده نیز گفت: تنها یک رودخانه فصلی منطقه آلوده شده و هیچ یک از رودخانه‌های دائمی منطقه آلوده نشده است.

او تصریح کرد: با حکم قضایی چاه پلمپ شده و پرونده به مراجع قضایی فرستاده شده است: البته عملیات حفاری بر عهده بخش خصوصی بوده است و اکنون این عملیات تعطیل و شکایت به مراجع قضایی برده شده است و بناست تا توسط مراجع ذی‌صلاح خسارت برآورد شده و به دادگستری اعلام می‌شود و به طور قطع غرامت این حادثه از پیمانکار آن دریافت می‌شود.

او در مورد انجام اقداماتی در زمینه پاکسازی محل نیز گفت: متاسفانه به جهت اینکه این پساب‌ها اسیدی بوده و بوسیله آب باران و سیل به زمین‌های کشاورزی نفوذ کرده و پاکسازی ممکن نیست و باید منتظر ماند تا به مرور زمان از بین برود.

مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر در مورد میزان خسارت ریالی حادثه نیز گفت: تاکنون اداره کل محیط‌زیست استان اطلاعی از برآورده از خسارت ریالی به محیط زیست منطقه اعلام نکرده است که به محض اعلام در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

کد خبر 128141
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز