چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: گزارش تفریغ بودجه سال 1389سرانجام در مجلس خوانده و فهرستی از تخلفات و انحراف‌های بودجه‌ای دولت ارائه شد.

براساس این گزارش تنها 36درصد از مواد قانونی بودجه رعایت شده و 65درصد هم نادیده گرفته شده است. به گزارش همشهری، مجلس تأیید کرده که در سال 89سهم بودجه عمرانی در مقایسه با بودجه هزینه‌ای کاهش یافته است که منجر به تغییر کلی در ساختار اولیه بودجه در پایان سال شده است. ارائه نشدن فهرست طرح‌های سرمایه‌گذاری‌های نقتی از سوی وزارت نفت، ارائه نشدن چندین ساله اساسنامه شرکت‌های اصلی وابسته به وزارت نفت، کاهش سرمایه‌گذاری در بخش نفت و واریز نشدن برخی منابع شرکت‌های دولتی به خزانه، برخی از انحراف‌های بودجه‌ای دولت در سال 89 محسوب می‌شود.

خبر مهم اینکه بانک مرکزی در سال 1389کلیه ارزهای حاصل از صادرات نفت خام جمعا به مبلغ 42میلیارد و 335میلیون و 700هزار دلار را با سه نرخ به فروش رسانده اما در محاسبات خود نرخ بازار بین بانکی که کمترین نرخ است را اعمال کرده که موجب فروش ارز بیشتر برای تأمین منابع دولت شده است. مجلس می‌گوید:افت تولید نفت ایران در سال یادشده بالغ بر دو میلیارد دلار برآورد شده است و صادرات نفت خام هم با افت هفت میلیارد دلاری نسبت به پیش‌بینی‌ها مواجه شده است.

به گزارش مجلس، دولت به‌رغم افت تولید و صادرات نفت، توانسته 100درصد درآمد نفتی پیش‌بینی شده را محقق کند چراکه فروش هر‌بشکه نفت در سال 89 بالغ بر 65دلار پیش‌بینی شده اما نفت صادراتی ایران هر بشکه‌ای حدود 82دلار فروخته شده اما شرکت ملی نفت با خزانه‌داری کشور تسویه حساب نکرده به‌نحوی که مبلغ 12میلیارد و 215میلیون و 676هزار و 471دلار از مبالغ قابل واریز به‌حساب ذخیره ارزی از محل درآمدهای نفت خام به‌حساب ذخیره ارزی واریز نشده است. البته مجلس تأیید کرده که معادل ریالی مبالغ واریز نشده به خزانه داری کشور، به‌حساب درآمد عمومی کشور واریز شده است.

این بدین معناست که دولت کسری بودجه خود در سال 90را با این انحراف بودجه‌ای پوشش داده است. مجلس تأکید کرده است: دولت در سال‌1389با واریز مبلغ 12میلیارد و 200میلیون دلار سهم حساب ذخیره ارزی معادل 124هزار و 868میلیارد و 640میلیون ریال به بدنه بودجه، کسری بودجه خود را بدون ارائه لایحه اصلاح قانون بودجه به مجلس شورای اسلامی جبران کرده است.

کد خبر 190573
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز