گروه شهری: در ادامه بررسی لایحه بودجه سال1392 شهرداری تهران بحث هزینه‌های سرمایه‌ای و نگهداشت شهر توسط اعضای شورای شهر تهران مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

شورای شهر

به گزارش همشهری طی دو هفته اخیر مبلغ 10هزار و 450میلیارد تومان درآمد و منابع و حدود دو هزار و 60میلیارد تومان بودجه جاری شهرداری تهران به تصویب شورای شهر رسید و دیروز نیز در ادامه بررسی لایحه بودجه و درگام نخست بودجه نگهداشت و سرمایه‌ای شهر در دستورکار شورای شهر تهران قرار گرفت و پس از بحث و بررسی‌های بسیار به تصویب رسید. بنابراین گزارش امسال بودجه نگهداشت شهر هزار و 840میلیارد تومان تصویب شد که نسبت به سال گذشته از رشد 20درصدی برخوردار شده، اگرچه این میزان افزایش هزینه‌های نگهداشت شهر با واقعیت‌های اقتصادی و وضعیت نرخ تورم متناسب نیست.

در همین ارتباط خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر معتقد بود که هزینه‌کرد شهرداری قابلیت صرفه‌جویی زیادی دارد و اساسا اقتصاد مقاومتی باید در قالب رویکردهای کاستن از هزینه‌ها و ریخت‌وپاش‌ها محقق شود تا به مردم فشار نیاید.چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز معتقد بود که‌ اگر سال آینده با افزایش نرخ تورم مواجه شویم قاعدتا باید در سبدهای حمایتی دولت کمک به شهرداری‌ها برای تأمین مابازای افزایش قیمت‌ها ازجمله قیمت سوخت دیده شود.

وی درعین حال به این نکته نیز اذعان کرد که قبلا در فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها هم اینگونه کمک‌ها در سبد حمایتی دولت لحاظ شده بود اما پرداخت نشد. به‌طور کلی استدلال مهدی چمران این بود که نباید تصور کرد هرچه تورم افزایش می‌یابد، باید هزینه‌ها هم به همان میزان افزایش یابد. اما حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر نیز خواستار آن بود که زمینه‌ای فراهم نشود که شهرداری ناچار به تأمین درآمد از محل ناسالمی شود که بار آن برای شهر قابل جبران نیست.

دیروز همچنین معصومه ابتکار برای افزایش هزینه‌های نگهداشت شهر پیشنهاد داد با توجه به اینکه شورای شهر همواره بر مدیریت صحیح هزینه‌ها ازجمله آب، برق، گاز و. . . تأکید ورزیده و مصوباتی نیز در این‌باره داشته و با توجه به اینکه شهرداری تهران خوشبختانه تا حدی موفق به اجرای این مصوبه شده بنابراین در قالب یک تبصره به شهرداری اجازه داده شود که منابع حاصل از صرفه‌جویی‌هایی که از محل کاهش مصرف کاغذ، برق، آب، گاز و. . . جمع‌آوری می‌کند را در حوزه نگهداشت شهر هزینه کند.

حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز ضمن تأکید بر اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: از آنجا که شهرداری تهران دسترسی به منابع نفت و گاز ندارد و درآمدهایش محدود است و مستقیما از محل عوارض مردم تأمین می‌شود پس ما نباید به‌گونه‌ای عمل کنیم که در این شرایط تحریم به مشکلات مردم اضافه شود بلکه تمام هم و غم ما باید این باشد که با نظارت بیشتر این مشکلات را کم کنیم.

نگرانی بابت افزایش هزینه‌های اداره شهر

سیدمناف هاشمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهردار تهران گرچه اصرار بر افزایش بودجه نگهداشت شهر داشت اما در نهایت گفت: در این‌باره هر چه شورای شهر تهران تصمیم بگیرد شهرداری خود را ملزم به اجرای آن می‌داند. وی درعین حال در توضیحاتی در دفاع از افزایش هزینه‌های نگهداشت شهر گفت: به هر میزان که شهر گسترش یابد به هزینه‌های نگهداشت آن نیز اضافه می‌شود؛ به‌عنوان مثال فقط در حوزه بوستان‌ها به‌طور میانگین سالانه 150بوستان در شهر احداث می‌شود.

برای این بوستان‌ها انواع هزینه‌ها اعم از آب و برق، حقوق نگهبان و... لازم است که با توجه به رقم تورم روند رو به رشدی دارد. در نهایت دیروز بودجه نگهداشت شهر تهران به باور غالب اعضای شورای شهر به‌صورت کاملا منطقی با رویکردی انقباضی و صرفه‌جویانه به تأیید و تصویب رسید.

تصویب بودجه سرمایه‌ای شهرداری تهران

در ادامه جلسه شورای شهر موضوع بررسی بودجه سرمایه‌ای شهرداری در دستور کار قرار گرفت. در این میان حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران به همراه رسول خادم، رئیس کمیسیون مالی شورای شهر از وضعیت عملکرد مرکز مطالعات شهرداری تهران انتقاد کردند درحدی که اعتقاد داشتند هزینه‌کرد بودجه در این مرکز، هدررفت پول به‌نظر می‌رسد. موضوع تأمین اتوبوس جدید برای ناوگان تهران نیز دیروز به بحث گذاشته شد. بر این اساس 320میلیارد تومان اعتبار بخش جاری اتوبوسرانی و 70میلیارد تومان نیز به خرید اتوبوس‌های جدید اختصاص یافت.

حسن بیادی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران پیشنهاد داد که مبنای هزینه‌کرد بودجه اتوبوسرانی، استفاده از تولید ملی باشد. از نظر بیادی،‌ شرکت‌های داخلی امکان تأمین اتوبوس‌های مورد نیاز برای پایتخت را دارند، تنها لازم است که شهرداری از آنها حمایت کند.این درحالی است که از نظر پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران خودروسازان داخلی توان تأمین نیازهای شهرداری برای اتوبوس‌های دو کابین را ندارند و به همین دلیل هم‌اکنون 300دستگاه اتوبوس در گمرک وجود دارد که برای ترخیص آنها به اعتبارات کافی نیاز است.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز در تأیید اظهارات معاون مالی اداری شهرداری تهران به عدم‌آمادگی شهاب‌خودرو اشاره کرد و گفت: قطعا اگر این توان وجود داشته باشد، شهرداری با آنها قرارداد می‌بندد.

معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران هم گفت: لازم است که خودروهای اضافه‌شده به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران از استانداردهای کافی برخوردار و دارای فیلترهای مناسب باشند که از ذرات معلق زیر 5/2میکرون بکاهند و به کاهش آلودگی هوای پایتخت کمک کنند.

بنابراین گزارش در نهایت بودجه سرمایه‌ای شهرداری تهران با رقم شش هزار و 115میلیارد تومان به تصویب رسید که از این میزان پنج‌هزار و یکصدمیلیارد تومان متعلق به معاونت‌ها و 985میلیارد تومان متعلق به مناطق است.

انتقاد از روند ساخت ادامه بزرگراه یادگار امام

در ادامه بررسی لایحه بودجه سال92 حسن بیادی، نایب‌رئیس شورای شهر خواستار آن شد که شهرداری تهران بودجه و هزینه‌کردهای خود را در بزرگراه یادگار امام به‌صورت شفاف اعلام کند.مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز گفت: این بزرگراه جزء پروژه‌های نیمه‌تمام است و شهرداری باید هر چه سریع‌تر به تعهدات خود برای اتمام این بزرگراه عمل کند.

کد خبر 201229
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز