گروه اقتصادی: دولت تنها 20روز دیگر فرصت دارد تا آخرین لایحه بودجه پیشنهادی‌اش را به مجلس تقدیم کند.

 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به صراحت تأکید دارد که بودجه سالانه حداکثر تا 15آذر باید از سوی دولت به مجلس ارائه شود اما این الزام قانونی در سال‌های اخیر عملا نادیده گرفته شد.تأخیر در ارسال لایحه بودجه سالانه در دو سال اخیر باعث شد تا بررسی بودجه سالانه توسط مجلس به‌صورت دودوازدهم در دوسال متولی 1390و 1391انجام پذیرد و تصویب نهایی این لوایح بودجه در خارج از وقت قانونی مقرر ممکن شود.

چندی قبل هم یک عضو هیأت رئیسه مجلس از ارسال نامه‌ای از سوی علی لاریجانی به محمود احمدی‌نژاد خبر داده بود که در آن از دولت خواسته شده تا لایحه بودجه سال 1392را به موقع تقدیم مجلس کند. تعلل دولت در ارسال لوایح بودجه کشور باعث بررسی شتابزده آن در کمیسیون‌های تخصصی و صحن علنی مجلس شده و فرصت نقد کارشناسی سند دخل و خرج بودجه را از کارشناسان می‌گیرد.

پیش از این رئیس‌جمهور با ابلاغ بخشنامه بودجه سال 1392از دستگاه‌های اجرایی خواسته بود با درنظر گرفتن احتمال کاهش درآمدهای نفتی ایران، بودجه پیشنهادی خود را با هدف الزامات اقتصاد مقاومتی تدوین کنند. به گزارش همشهری درحالی‌که 20روز دیگر فرصت برای ارسال لایحه بودجه باقی است هنوز بررسی این لایحه در دستور کار هیأت وزیران قرار نگرفته است.

همزمان برخی خبرهای تأیید نشده حکایت از این دارد که ممکن است دولت برای جبران کسری بودجه احتمالی‌اش، میزان مالیات دریافتی را در سال آینده افزایش دهد. یک مقام مالیاتی کشور اما این خبر را رد و تأکید کرد:هر اتفاقی برای بودجه دولت بیفتد به هیچ عنوان از طریق اعمال فشار برای دریافت مالیات جبران نمی‌شود. به گزارش ایسنا، حسین وکیلی، درباره میزان درآمدهای مالیاتی در تأمین بودجه سال 92کشور اظهار کرد: در این راستا در حال مذاکره هستیم و به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه از اطلاعات اقتصادی استفاده می‌شود تا درآمدهای مالیاتی افزایش یابد، تصریح‌کرد: در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم معافیت مالیاتی مودیان افزایش و نرخ مالیاتی موجود کاهش می‌یابد در نتیجه مالیات مؤدیان مالیاتی نسبت به سنوات قبل با درآمد مساوی کاهش خواهد یافت. وکیلی با بیان اینکه برای افزایش درآمدهای مالیاتی، مالیات مودیان موجود افزایش نمی‌یابد، گفت: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما کمک به بخش تولید و جلوگیری از هرگونه تأثیر منفی مالیات بر این بخش است.

وی در پاسخ به این سؤال که افزایش درآمدهای مالیاتی در سال آینده چه تأثیری بر فعالیت فعالان اقتصادی خواهد داشت؟ اظهار کرد: تأمین بودجه عمومی کشور از طریق افزایش درآمدهای مالیاتی از مؤدیان مالیاتی نخواهد بود بلکه تلاش ما بر این است که ظرفیت‌های بالقوه مالیاتی کشور با شناسایی منابع مالیاتی جدید محقق می‌شود.

کد خبر 191086
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز