گروه اقتصادی- رضا کربلایی: معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اصلاح قانون بودجه سال‌جاری مخالفت کرده است.

غلامرضا تاجگردون

این واکنش رحیم ممبینی به طرح دوفوریتی مجلس است که کلیات آن روز چهارشنبه هفته گذشته به تصویب اکثریت مجلس رسیده است. با غلامرضا تاجگردون از امضا‌کنندگان این طرح دوفوریتی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفته است که طرح مجلس برای اصلاح قانون بودجه سال 1391تکراری است و دولت را گرفتار می‌کند. نظرشما چیست و علت مخالفت دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به‌نظرم اظهارنظر ایشان مبنی بر مخالفت با تصمیم مجلس، چندان قابل دفاع نیست. اگر ایشان معتقدند که اصلاح قانون بودجه 91تکراری است و حرف جدیدی ندارد، پس دلیل مخالفت‌شان چیست و اگر معتقدند که دولت را گرفتار می‌کند، پس معلوم می‌شود طرح مجلس تکراری نیست و واقعا نمی‌دانم دلیل مخالفت آقایان چیست؟ مجلس می‌گوید باید تمام ارز حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی به‌حساب خزانه واریز شود. اگر این نظر مجلس تکراری است پس چرا می‌گویند دولت را گیر می‌اندازد و حاشیه‌سازی‌ می‌کنند؟

  • در طرح دوفوریتی مجلس آمده که 100درصد درآمد ناشی از فروش نفت و میعانات گازی به‌حساب خزانه واریز شود. مگر چنین حکمی در قانون بودجه نیامده که مجلس می‌خواهد دوباره این الزام را قانونی کند؟

اتفاقا الزام دولت به واریز درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت و میعانات گازی یک الزام جدید است چرا که قبلا دولت این کار را انجام نمی‌داده و عملکرد گذشته دولت هم نشان داده که این درآمدها مستقیما به خزانه واریز نشده و مجلس در طرح دوفوریتی به‌دنبال این است که درصورت عدم‌واریز این درآمدها به خزانه با متخلفان برخورد شود؛ چرا که هنوز سیستم قضایی کشور به تخلفات سال 89مبنی بر واریزنشدن بخشی از درآمدهای ارزی نفتی به خزانه رسیدگی نکرده است و چه بهتر که مجلس با وضع قانون از بروز تخلفات بودجه‌ای جلوگیری کند.

  • نماینده دولت همچنین با الزام دولت برای تخصیص قطعی و میزان مشخص‌شده برای اعتبارات عمرانی مخالفت کرده و گفته است که دولت دچار مشکل خواهد شد؟

برآورد اولیه ما این است که بودجه عمرانی باید حداقل به میزان تعیین‌شده اختصاص داده شود. البته برآورد مسئولان دولتی با برآوردهای مجلس متفاوت است ولی آنچه مجلس برآورد کرده که باید اختصاص پیدا کند براساس اطلاعاتی است که خود مسئولان دولتی ارائه کرده‌اند.

  • چالش دیگر بر سر اصلاح قانون بودجه بر مبنای محاسبه نرخ ارز درآمدهای نفتی است. این اختلاف نظر ناشی از چیست؟

ببینید بانک مرکزی برای خودش نرخ‌هایی را برای ارز مشخص کرده نظیر ارز مرجع یا ارز مبادله‌ای، درحالی‌که در قانون چنین نرخی اعلام نشده است. آنچه در بودجه مطرح شده نرخ محاسباتی نرخ ارز و تعیین میزان درآمد عمومی کشور از محل درآمدهای نفتی است و قانون به صراحت تأکید دارد که درآمدهای نفتی باید به قیمت روز ارز محاسبه و به خزانه واریز شود و اصلا بحثی درباره نرخ مرجع یا مبادله‌ای مطرح نشده است. مجلس به‌دنبال این است که وضعیت نرخ ارز مورد محاسبه را شفاف کند و چند نرخی نداشته باشیم و تنها یک نرخ ارز ملاک عمل باشد و لاغیر.

کد خبر 187711
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز