همشهری‌آنلاین: یک پیشکسوت روزنامه‌نگاری معتقد است: مخاطب به رسانه‌ای اعتماد می‌کند که بتواند نیازهایش را درون آن ببیند و متوجه شود که رسانه به نیازهایش پاسخ می‌دهد.

فریدون صدیقی در بازدید از غرفه ایسنا در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه مهم نیست مطالبات و پرسش‌های مخاطب در چه زمینه‌ای باشد؛ بلکه مهم پاسخ دادن به آن است، گفت: زمانی‌که مخاطب به یک رسانه اعتماد نمی‌کند، یعنی خودش را درون آن رسانه نمی‌بیند، بنابراین زمانی‌که شاکله‌ی رفتاری و فکری مخاطب درون یک رسانه نیست، مخاطب آن رسانه را نمی‌بیند.

وی ادامه داد: اگر مخاطب رسانه‌ای را نبیند، نمی‌تواند به یک تحلیل و ارزیابی درباره‌ی آن رسانه برسد؛ بنابراین اعتماد مخاطب معنا نمی‌دهد.

او با اشاره به اعتمادسازی در رسانه، بیان کرد: اعتمادسازی زمانی صورت می‌گیرد که به نیازهای مخاطب پاسخ داده شود.

وی با یادآوری اینکه نبودن اعتماد مخاطب مشکلی است که فضای رسانه‌یی ما درگیرش است، اظهار کرد: این نبود اعتماد به دلیل التهابی که در این فضا پیش آمده و اتفاق افتاده است و این التهاب موجب شده که خط قرمزها بیشتر شود، در حالی‌که چنین نیازی نیست.

صدیقی درباره‌ی علت به وجود آمدن این التهاب نیز گفت: درگیری‌های جناحی سر هر موضوع کوچکی این التهاب را به وجود آورده است و چون مخاطب خودش را درون این درگیری‌ها سهیم نمی‌داند و نیازهایش برطرف نمی‌شود، رسانه را نمی‌بیند.

او افزود: فضای رسانه‌یی به سمتی در حال پیشرفت است که گویی خود رسانه‌ها به مخاطبان می‌گویند ما را نبینید و نخوانید،‌ پس مخاطب به سمت رسانه‌های بیرونی سوق داده می‌شود.

او درباره بخش اخبار ویژه در برخی از خبرگزاری‌ها تصریح کرد: راه‌اندازی بخش اخبار ویژه در نتیجه‌ی آن است که ما مخاطب را خودی نمی‌بینیم، یعنی اینکه یک‌سری از موضوعات را نباید مردم بدانند،‌ حال اگر قرار است مردم آن‌ها را ندانند، چگونه انتظار مشارکت مردم در رفع مشکلات را داریم؟

این پیشکسوت روزنامه‌نگاری اعتماد نداشتن مخاطب به رسانه را فاجعه دانست و بیان کرد: مدیرانی که رسانه‌ها را مدیریت می‌کنند و خود را دلسوز جامعه می‌دانند، باید به گونه‌ای رسانه‌ها را مدیریت کنند که مخاطب بتواند به آنها اعتماد کند.

او همچنین درباره‌ی عملکرد خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: من هرچیزی را در ظرف، زمان و مکان خودش تحلیل می‌کنم، بنابراین اگر بپرسند که ایسنا در فضا و موقعیتی که دارد، کار می‌کند یا خیر؟ من می‌گویم بله.

او اضافه کرد: در فضای کنونی همین‌قدر که ایسنا فعالیت می‌کند و تلاش می‌کند که بهتر باشد، اتفاق خوبی است، چرا که در فضای فعلی همین قدر که درست مدیریت کنیم تا بتوانیم به استمرار، توالی و معنا برسیم، کار بزرگی کرده‌ایم.

کد خبر 189969
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز