همشهری‌آنلاین: مسکو معتقد است موضع آمریکا در رابطه با حل و فصل بحران سوریه در راستای برهم زدن توافق‌های حاصله در ژنو قرار دارد.

moscow fm speaker

به گزارش خبرگزاری ریا نووستی این مطلب در بیانیه آلکساندر لوکاشویچ سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه، منتشره در سایت این وزارتخانه در روز جمعه گفته می‌شود.

در این بیانیه خاطرنشان شده است: مقامات آمریکا اعلام می‌کنند قصد ندارند در انتظار تغییر موضع روسیه و چین باقی بمانند و با صراحت می‌گویند واشنگتن حل و فصل بحران سوریه را بر اساس شرایط خود ممکن می‌داند.

بطور همزمان اعلام می‌شود که آمریکا به تلاش برای وارد کردن فشار بر دولت سوریه از جمله از طریق تشدید تحریم‌ها ادامه می‌دهد. دستورات مستقیمی در این مورد مطرح می‌شود که ااپوزیسیون سوریه برای تشکیل "دولت در تبعید" چه کارهایی باید انجام دهد، چه کسی باید وارد چنین دولتی شده و حتی نامزدهای مشخص ذکر می‌شود. به این ترتیب مخالفان در ماهیت امر به ادامه خط مشی سازش ناپذیر در راستای سرنگونی رژیم دمشق تشویق می‌شوند".

وزارت خارجه روسیه معتقد است این بیانات مغایر توافق‌های حاصله در کنفرانس 30 ژوئن گروه اقدام برای سوریه در ژنو هستند.

یادآور می‌شود کنفرانس ژنو در خصوص مساله سوریه روز 30 ماه ژوئیه سال 2012 با حضور بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (روسیه، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، چین، فرانسه)، اتحادیه عرب، ترکیه، عراق، کویت، قطر و "کاترین اشتون" نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی برگزار شده و شرکت کنندگان در آن در باره تشکیل دولت انتقالی در سوریه با شرکت تمام طرفهای درگیر در این کشور به توافق دست یافتند اما در اعلامیه ژنو گفته شده این دولت باید بر اساس توافق دولت و اپوزیسیون سوریه ایجاد شود.

درگیری در سوریه از ماه مارس سال 2011 تا به حال ادامه دارد.طی این مدت طبق اطلاعات سازمان ملل متحد 20 تا 30 هزار نفر کشته شده‌اند. مقامات سوریه می‌گویند با جنگجویان به‌خوبی مسلح تحت حمایت خارجی روبرو هستند.

کد خبر 189936
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز