گروه بین‌الملل: بعد از آنکه تقریبا همه راه‌های آمریکا و سایر کشورهای غربی، عربی و ترکیه برای به سقوط کشاندن دولت سوریه در دو سال گذشته با شکست روبه‌رو شده‌است، آمریکا یک بار دیگر وارد عمل شده تا راهی جدید را امتحان کند.

سوریه

رسانه‌های خبری آمریکا از تلاش واشنگتن برای تشکیل شورای جدید مخالفان سوریه در دوحه قطر خبر دادند. به گزارش سایت خبری آنتی وار، ایالات متحده در چارچوب بخشی از تلاش‌های خود برای تغییر نظام حاکم در سوریه و یکپارچه‌سازی‌ مخالفان این کشور، به‌طور جدی در حال ایجاد یک گروه جدید از مخالفان است. در این راستا، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا‌ماه سپتامبر گذشته با شماری از مخالفان سوری در نیویورک دیدار کرده بود اما این دیدارها تاکنون رسانه‌ای نشده بود.

قرار است ده‌ها نفر از مخالفان سوریه دو روز دیگر در دوحه پایتخت قطر گردهم آیند و یک روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا یعنی چهارشنبه آینده، شورای جدید به‌عنوان نماینده قانونی تمامی گروه‌های مخالف سوری اعلام موجودیت کند. در همین حال، نشریه آمریکایی فارن پالیسی هم به نقل از شماری از مقام‌های آمریکایی و مخالفان سوری نوشت که وزارت خارجه آمریکا طی ماه‌های گذشته به‌منظور عبور از شورای ملی مخالفان، تلاش‌های زیادی برای گسترش ارتباطات خود در داخل سوریه به‌منظور دیدار با برخی فرماندهان میدانی و نمایندگانی از گروه‌های مسلح صورت داده است.

دولت اوباما شورای جدید را هسته دولت انتقالی‌ای می‌داند که می‌تواند با جامعه جهانی به گفت‌وگو بنشیند و در مرحله بعد، چه بسا با خود نظام سوریه هم وارد گفت‌وگو شود. در شورای جدید، شورای ملی مخالفان سوریه که خود را مهم‌ترین ائتلاف کنونی مخالفان می‌داند، در اقلیت خواهد بود.

این درحالی است که برخی مخالفان درباره موفقیت این تحرک جدید به دیده تردید می‌نگرند و علت آن را مبهم بودن ساختار و ترکیب آن می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند که این تحرک هم مانند دیگر تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند. به موازارت نشست مخالفان در دوحه، شورای ملی مخالفان هم قرار است در همان روز برای تشکیل دفتر اجرایی جدید خود با 15عضو و برای انتخاب رئیس جدید، تشکیل جلسه دهد. این اقدام می‌تواند موازی کاری و مخالفت ضمنی این شورا با شکل دهی شورای جدید را القا کند. از سوی دیگر، فرستاده سازمان ملل به سوریه ابراز امیدواری کرد که چین نقشی فعال برای توقف خشونت‌ها در سوریه ایفا کند. قرار است ابراهیمی طی‌ماه جاری میلادی عازم نیویورک شود تا پیشنهادهای جدید خود را درباره سوریه به شورای امنیت ارائه کند.
از سوی دیگر، سوریه کشورهای حوزه خلیج‌فارس و ترکیه را مسئول ادامه خونریزی‌های در کشور و تضعیف ماموریت اخضر ابراهیمی معرفی کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت خارجه سوریه با اشاره به عدم‌تعهد ترکیه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای متوقف‌سازی‌ خشونت‌ها طی مدت چهار روز آتش بس موقت، مسئولیت خونریزی‌ها را متوجه این کشورها دانست اما در عرصه میدانی، انفجار یک بمب در نزدیکی مرقد حضرت زینب(س) در ریف دمشق، حدود 20کشته و زخمی برجای گذاشت.
به گزارش شبکه خبری المیادین، در انفجار این بمب، دست‌کم هفت نفر ازجمله سه کودک کشته و 12نفر زخمی شدند. این درحالی است که گروه‌های مسلح در سوریه یک سرتیپ خلبان را در شمال دمشق ترور کردند. تلویزیون سوریه در خبری فوری گزارش داد که گروه‌های تروریستی مسلح در ادامه هدف قرار دادن نخبگان ملی و علمی کشور، دیروز سرتیپ خلبان عبدالله محمود الخالدی را در منطقه رکن الدین در دمشق ترور کردند.

کد خبر 189824
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز