یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

طرح اخضر ابراهیمی مبنی بر آتش‌بس عید قربان در سوریه زیاد در این کشور دوام نداشت و نشان داد که گروه‌های مسلح به آتش‌بس پایبند نیستند و نمی‌خواهند بحران سوریه از طریق راه‌حل سیاسی و به‌صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل شود.

از این‌رو ما با محمد صادق‌الحسینی، کارشناس مسائل خاورمیانه به گفت‌وگو نشستیم.

  • به‌نظر شما چه عواملی باعث نقض آتش‌بس در سوریه شد؟

دوحه، ریاض و آنکارا از ابتدا نسبت مأموریت اخضر ابراهیمی خوش‌بین نبودند و تلاش می‌کردند تا وی نیز به سرنوشتی مشابه کوفی‌عنان دچار شود. مسئولیت مستقیم شکست طرح آتش‌بس عید قربان در سوریه با همین سه حکومت است که می‌خواهند شکست را به حکومت بشار اسد تحمیل کنند و از طرف دیگر نسبت به قدرت و نقش پررنگ ایران در اجرای این طرح به‌شدت حسادت می‌کنند.

ما شاهدیم این کشورها احساس می‌کنند که یک معامله بزرگ میان ابرقدرت‌های آمریکا و روسیه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر سر سوریه در راه است و می‌خواهند که سهم خود را از این معامله داشته باشند و شورشیان را به‌عنوان عنصر مذاکره‌کننده یا حداقل صاحب امتیاز در این معامله قرار دهند. مشروعیت‌دادن به شورشیان و گروه‌های مسلح یکی از اهداف این سه کشور است چرا که فکر می‌کنند اینها صاحب قدرت در آینده سوریه هستند و کسانی که صاحب حرف سیاسی هستند،

نقشی در تحولات آینده ندارند. به‌نظر من امروز تمام گروه‌های معارض دارند به سمتی حرکت می‌کنند که چاره‌ای جز مذاکره با بشار اسد در آینده نخواهند داشت و این بهترین عاملی بود که می‌شد این آتش‌بس را به سمت یک آشتی ملی بین گروه‌های متعدد سوریه پیش برد ولی ما هنوز هم امیدواریم که ایران بتواند در جلسه‌ای در تهران با حضور نمایندگان معارض سوری و دولت بشار با همراهی نمایندگان سازمان‌ملل از تنش‌های موجود در سوریه بکاهد.

  • به‌نظر شما نقش ایران در حل بحران سوریه چقدر است و چرا غرب و برخی کشورهای منطقه نقش تأثیرگذار ایران را کتمان می‌کنند؟

آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع منطقه توطئه‌ای خبیثانه دارند و هدف اصلی آنها از زمان جورج بوش که برای این کشورها برنامه‌ریزی کرده، ایران است. این کشورها ساقط کردن سوریه را مقدمه‌ای برای فتح تهران می‌دانند ولی این امر به هیچ وجه اتفاق نخواهد افتاد چرا که شاهدیم آنها در باتلاق هدف اول خود گیر افتاده‌اند و سوریه نیز با موفقیت از این امتحان بزرگ بیرون خواهد آمد. آمریکا، رژیم صهیونیستی و غرب به‌دنبال حکومت طایفه‌ای هستند.

تندروهایی همچون قطر، ترکیه و عربستان مدل سومالی را در این کشور دنبال می‌کنند و ایران نیز تلاش دارد تا راه‌حلی را ارائه کند که در آن خود سوری‌ها نقش‌آفرینی کنند اما تغییر جدی در سیستم حکومتی سوریه ایجاد شود. این کشورها می‌دانند که اگر ایران در بحران سوریه موفق شود قطعا کار دور زدن و تحریم ایران به‌شدت سخت خواهد شد و کشورهای مستکبر را وادار خواهد کرد پای میز مذاکره بنشینند و از یک منطق عقلایی پیروی کنند.

  • شما تشکیل گروه تماس و پیشنهاد جدید اردوغان برای ایجاد دو کمیته از سه کشور را تا چه حد موفق می‌دانید؟

این نوعی تلاش برای خروج از باتلاق است زیرا ترکیه در حال حاضر چیزی برای از دست دادن ندارد و متوجه شده که امروز بهتر است از ایران بهره ببرد، زیرا عربستان در بحرین همه فرصت‌های خود را سوزاند و غیراز ایران و مصر همراه دیگری پیدا نکرده است؛ از همین رو پیشنهاد تشکیل دو گروه تماس ایران، روسیه، ترکیه و ایران ، مصر، ترکیه را داد تا بتواند آبروی از دست رفته خود را دوباره به‌دست آورد ولی بسیار بعید است جز اینکه خود را از معرکه نجات دهد تأثیر بسزایی را در حل بحران سوریه داشته باشد. 

کد خبر 189410
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز