گروه بین‌الملل: درحالی‌که نماینده سازمان ملل دیروز در کنفرانس خبری از توافق اولیه دولت و مخالفان سوریه برای آتش‌بس در عید قربان خبر داد، ترکیه همچنان به‌دنبال ساز و برگ نظامی است و سامانه‌های دفاع هوایی و موشکی خود را یکی پس از دیگری روانه مرزهای سوریه می‌کند.

 ابراهیمی

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه دیروز در قاهره اعلام کرد که نوعی موافقت اولیه از جانب دولت سوریه برای برقراری آتش‌بس موقت طی تعطیلات عید قربان دریافت کرده است. اما تنها گذشت چند ساعت کافی بود تا وزارت خارجه سوریه بیانیه‌ای را صادر کرده و در آن، با اشاره به ادامه رایزنی‌ها میان فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح، نظر نهایی خود را به انجام بررسی‌های بیشتری موکول کند.

وزارت خارجه سوریه در این بیانیه تأکید کرد که موضع نهایی خود را در این‌باره امروز پنجشنبه اعلام خواهد کرد. ابراهیمی بعد از چهار روز رایزنی در دمشق و یک هفته گفت‌وگو با همسایگان سوریه، دیروز در قاهره از توافق اولیه برای برقراری آتش‌بس خبر داد. به موازات این تلاش‌ها، ترکیه دیروز سامانه‌های دفاع هوایی را در ارتفاعات استراتژیک خود در مرز با سوریه مستقر کرد.

به نوشته روزنامه ترکیه‌ای حریت، ارتش ترکیه اعلام کرده که با نزدیک شدن جنگ داخلی سوریه به مرزهای ترکیه، تحرکات امنیتی در شهر عرفه در جنوب شرق کشور به بالاترین سطح خود رسیده و اقدام یادشده در این راستا صورت می‌گیرد.اما در صحنه بین‌المللی، گویا رقابت و رویارویی روسیه و آمریکا درباره پرونده سوریه تمامی ندارد و در تازه‌ترین اتهامات رد و بدل شده میان طرفین، روسیه دیروز اعلام کرد که گروه‌های مسلح در سوریه موشک‌هایی آمریکایی در اختیار دارند.

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، نیکولای ماکاروف فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد که اطلاعات و اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهد گروه‌های مسلح در سوریه از سامانه‌های دفاع هوایی دوش پرتاب ازجمله موشک‌های استینگر آمریکایی علیه ارتش سوریه استفاده می‌کنند.

ماکاروف در کنفرانسی خبری تأکید کرد، با وجود اینکه آمریکایی‌ها ارسال هرگونه سلاح به مخالفان را رد می‌کنند، اما روسیه اطلاعاتی قطعی در این‌باره در اختیار دارد و تنها درباره این نکته باید کسب اطمینان کرد که گروه‌های یادشده این سلاح‌ها را چگونه به‌دست آورده‌اند. یک مقام سوری یک هفته پیش اعلام کرده بود که واشنگتن تصمیم گرفته موشک‌های دوش پرتاب به گروه‌های مسلح ارسال کند. این مقام سوری تصریح کرد که بعد از شکست اوباما در نخستین مناظره تلویزیونی، دستورات لازم را برای اعطای سامانه‌های موشکی صادر کرده است. اما ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که نمی‌تواند چنین مسئله‌ای را تأیید کند.

اما همزمان با مطرح شدن موضوع کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به مخالفان، شورای ملی مخالفان سوریه با اذعان به دریافت کمک‌های مالی از کشورهای عربی، تأکید کرد که آمریکایی‌ها تاکنون به تعهدات مالی خود درقبال مخالفان عمل نکرده‌اند.به نوشته روزنامه ترکیه‌ای حریت، خالد خوجه تأکید کرد پس از یک وقفه موقت در پرداخت پول به گروه‌های مسلح، اکنون سه کشور امارات، قطر و لیبی کار ارسال پول به شورای ملی را از سر گرفته‌اند و در پی آن، تقسیم پول میان گروه‌های مسلح مجددا آغاز شده است.وی تصریح کرد که آمریکایی‌ها تاکنون حتی یک سنت هم به این شورا کمک نکرده‌اند. خالد خوجه اما به موضوع کمک‌های تسلیحاتی آمریکا اشاره‌ای نکرد.

از سوی دیگر، ترکیه از یمن درخواست کرد تا پایگاهی برای آموزش نظامی گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد در این کشور ایجاد شود.به نوشته روزنامه یمنی الشارع، احمد داوود اوغلو که اخیرا به یمن سفر کرده بود، این خواسته را با مقام‌های صنعا در میان گذاشته، اما این مقامات تاکنون هیچ پاسخی به آن نداده‌اند.همزمان، ده‌ها نفر از پناهجویان سوری در اردن، در اعتراض به اوضاع معیشتی دشوار خود در اردوگاه الزعتری، چادرهای برپا شده خود را به آتش کشیدند.

به نوشته روزنامه القدس العربی، یک مقام امنیتی اردنی تأکید کرد که 200پناهجوی سوری در اعتراض به عدم‌آمادگی مسئولان کمک رسان برای فصل زمستان و نیز نبود هیچ چتر حمایتی برای آنان در برابر توفان‌های شن و بادهای سرد، بیش از 30چادر را در اردوگاه الزعتری در نزدیکی شهر مرزی مفرق آتش زدند، اما نیروهای امنیتی اردنی توانستند آتش‌سوزی را مهار کنند.

کد خبر 189009
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز