گروه بین‌الملل: همزمان با انتشار خبر ناامید شدن آمریکا از شورای ملی مخالفان سوریه و عدم‌حمایت از آنها، انتشار تصاویر تازه از ارتکاب جنایت جنگی از سوی مخالفان علیه سربازان ارتش سوریه، ضربه دیگری به جایگاه آنان در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی وارد آورد.

سوریه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه آمریکا در تازه‌ترین اظهارات که نشان از چرخش کامل مواضع آمریکا درباره شورای ملی مخالفان سوریه دارد، تأکید کرد که این شورا دیگر نماینده تمامی گروه‌ها و مخالفان سوری نیست و شماری از اعضای این شورا بین
20تا 40سال است که اصلا از سوریه بازدید نکرده‌اند و هیچ دیدی درباره آن ندارند.

کلینتون تأکید کرد که دیگر نمی‌توان شورای ملی مخالفان را رهبر واقعی اپوزیسیون تلقی کرد و این گروه تنها می‌تواند اقلیتی از یک شورا باشد که باید افرادی از داخل سوریه هم در آن عضویت داشته باشند. اندکی پس از این اظهارات، رسانه‌ها اعلام کردند که قرار است شورایی با حمایت ایالات متحده و به میزبانی قطر به جای شورای ملی مخالفان سوریه، روز چهارشنبه همین هفته اعلام موجودیت کند.

اما شورای ملی مخالفان هرگونه تشکیل شورای جایگزین خود را رد کرده و قرار است به موازات نشست شورای جدید در دوحه، نشستی را در همان روز و در همان مکان برای انتخاب رئیس جدید خود و 15عضو شورای اجرایی خود برگزار کند. وزیر خارجه روسیه هم در سخنانی ضمن رد طرح آمریکا، واشنگتن را از دخالت در صف‌بندی مخالفان سوریه منع کرد. براساس طرح آمریکا شورای جدید پس از تشکیل، دولتی انتقالی را شکل خواهد داد که درصورت موافقت اردن، مقر آن در امان خواهد بود، اما با وجود سخن از احتمال ریاست ریاض سیف بازرگان سنی که تابستان امسال از سوریه خارج شده، بر این شورای جدید، برخی منابع تأکید کردند که گروه‌های مخالف تاکنون درباره ریاست این شورا و دولت انتقالی به توافق نرسیده‌اند.

در نخستین واکنش به این طرح که موسوم به «طرح ریاض سیف» است، شورای ملی مخالفان سوریه، ایالات متحده را به تلاش برای ابقای برخی از افراد حزب بعث در قدرت متهم کرد. این درحالی است که جورج صبرا سخنگوی شورای ملی مخالفان سوریه پیش‌بینی کرد که یکی از اهداف شورای جدید گفت‌وگو با نظام حاکم در سوریه است. اظهارات صبرا درحالی بیان می‌شود که یک مقام دیپلماتیک در وزارت خارجه آمریکا هم تأکید کرد که هدف از ایجاد این شورا، گفت‌وگو با جامعه جهانی و چه بسا گفت‌وگو با نظام حاکم در سوریه باشد. اما در عرصه بین‌المللی، روسیه در بیانیه‌ای، ضمن انتقاد از آمریکا در تشکیل شورایی جدید برای مخالفان سوریه، این کشور را به تلاش برای حل بحران سوریه بنا به معیارهای خود متهم کرد.

ترکیه به‌عنوان یکی از بانیان شورای سابق تاکنون به‌صورت رسمی دراین باره اعلام موضع نکرده اما این کشور، هزینه و انرژی بسیار زیادی برای تشکیل شورای ملی مخالفان به‌کار گرفت و پیش‌بینی می‌شود که از مخالفان شورای جدید باشد، مگر اینکه عوامل جدیدی باعث تغییر موضع آن شود. به موازات این اخبار، سازمان ملل و نهادهای مدافع حقوق بشر اعلام کردند که گروه‌های مسلح فعال در سوریه علیه نظامیان ارتش سوریه مرتکب جنایت جنگی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل روز جمعه اقدام گروه‌های مسلح در اعدام 28سرباز سوری را محکوم کرده و آن را در سطح جنایت جنگی دانست. طی روزهای گذشته یک نوار ویدئویی منتشر شد که در آن، افراد مسلح پس از اسیر کردن 28سرباز سوری در استان ادلب در شمال غرب سوریه، آنها را پس از ناسزاگویی، تیرباران کردند. سازمان عفو بین‌الملل هم با اشاره به‌احتمال بسیار بالای وقوع جنایت جنگی از سوی گروه‌های مسلح در سوریه، این اقدام را نادیده گرفتن آشکار قوانین حقوق بشری بین‌المللی از سوی آنها دانست.

کد خبر 189993
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز