همشهری آنلاین: یک مدافع حقوق اجتماعی به پرس تی‌وی گفت، اقدام اتحادیه اروپا در قطع پخش برنامه‌های پرس تی‌وی بخشی از یک طرح گسترده‌تر برای فشار بر رژیم در ایران است.

franklin

فرانکلین لم، حقوقدان بین‌المللی از بیروت اظهار داشت، منع پخش برنامه‌های پرس تی‌وی آشکارا اقدامی سیاسی است. این نوعی تحریم بشمار می‌آید که هدف نهایی آن دولت ایران است؛ هرچند فکر نمی‌کنم چنین اقدامی برای غرب نتیجه بخش باشد.

وی با بیان این که دو نوع حقوق بین‌الملل وجود دارد: حقوق بین‌المللی خصوصی و حقوق بین‌المللی عمومی و هر دو نوع این حقوق در مورد مسئله پرس تی‌وی مصداق دارد افزود، از منظر حقوق بین‌الملل خصوصی اقدام یوتل‌ست در فسخ قرار داد غیرقانونی است. از بعد حقوق بین‌الملل راه حل و ضمانت اجرایی برای این مسئله وجود دارد. به عنوان مثال اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد یک پروتکل برای حل و فصل اختلاف‌ها دارد.

این حقوقدان بین‌المللی اظهار داشت، نه تنها به عنوان ضمانت اجرایی در حقوق بین‌الملل خصوصی بلکه به عنوان فسخ قرار داد، مجازات‌هایی اساسی می‌توان برای یوتل‌ست به اتهام چیزی که بسیار شبیه فریبکاری است، در نظر گرفت. روشن است که وکلای آن‌ها به آن‌ها گفته‌اند که چیزی نگویند و آن‌ها هم چیزی در این رابطه نمی‌گویند. بسیاری از رسانه‌ها در این باره خواستار توضیح و شفاف‌سازی شدند ولی آن‌ها اظهارنظر نکردند.

لم تصریح کرد، برای اولین بار ظرف ۲۴ سال اخیر یعنی از سال ۱۹۸۸، اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد قصد دارد در ماه دسامبر در دوبی نشستی را ترتیب دهد. این موقعیتی بسیار مناسبت برای مطرح کردن مسائل در راستای منافع پرس تی‌وی و ۱۸ شبکه ایرانی دیگر است.

شرکت خدمات ماهواره‌ای یوتل‌ست که یک اسرائیلی مالک آن است، پخش ۱۹ شبکه ایران را قطع و از دسترسی بسیاری از مخاطبان اروپایی به این شبکه‌ها جلوگیری کرده است؛ با وجود این، پرس تی‌وی و دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای ایران را می‌توان همچنان از ماهواره هاتبرد مشاهده کرد.

یوتل‌ست، در اقدامی که نمونه بارز نقض آزادی بیان است، به شرکت خدمات رسانه‌ای آرکیوا دستور داد شبکه‌های ماهواره‌ای ایران را از یکی از فرکانس‌های خود روی ماهواره هات‌برد حذف کند.

این تصمیم بعد از ماه‌ها ارسال پارازیت روی فرکانس شبکه‌های ماهواره‌ای ایران از سوی شرکت‌های ماهواره‌ای اروپا گرفته شد.

شبکه‌های ایرانی که در پی این تصمیم پخش آن‌ها متوقف شد، تنها قصد داشتند با انعکاس صدای مردم ستم دیده در جهان، انحصار غرب در پوشش خبری رویدادها را از بین ببرند.

اقدام غیرقانونی یوتل‌ست تلاشی است برای خاموش کردن صدای رسانه‌های متفاوتی که صدای بی‌صدایان را منعکس می‌کنند.

همچنین اکثر شرکت‌کنندگان در جدیدترین نظرسنجی پرس تی‌وی، بر این باورند که اتحادیه اروپا به منظور جلوگیری از گفته شدن حقیقت به مردم در غرب، از پخش رسانه‌های ایرانی جلوگیری می‌کند.

کد خبر 189925
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز