همشهری‌آنلاین: تعلیق کانون سازندگان ساز خانه موسیقی با وجود 1100 عضو، بازرس کانون را به واکنش واداشت تا این اقدام خانه موسیقی را غیرقانونی بخواند.

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل  از خبرگزاری هنر، مهدی مقدسی بازرس کانون سازندگان ساز خانه موسیقی در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل خانه موسیقی کانون سازندگان ساز را معلق کرده است، گفت: کانون سازندگان ساز نزدیک به 12 سال قدمت دارد و یکی از کانونهای هفت گانه خانه موسیقی است که از همان ابتدای شکل گیری با مشکلاتی روبرو بود.

مقدسی که علاوه بر ساز سازی و آواز ، وکیل پایه یک دادگستری است و با مسائل حقوقی آشنا، ادامه داد: از همان ابتدای انتخاب هیات مدیره جدید این کانون افراد معدودی مشکلاتی را پس از انتخابات این دوره به وجود آوردند و زمانیکه من به عنوان بازرس انتخاب شدم مخالفت‌های خود را به ا شکال مختلف اعلام کردند و به صورت غیرقانونی درخواست کردند که من به عنوان بازرس کانون از سمت خود کناره گیری کنم، در صورتیکه این امر غیر قانونی بود ومن که با مسائل حقوقی آشنا و از حسن تصادف علاوه بر کار سازسازی وآواز وکالت هم می کنم ، زیر بار این ماجرا و فشار غیر قانونی نرفتم .

بازرس کانون سازندگان ساز در ادامه در این باره افزود: زمانیکه غلامرضا میرهاشمی‌ رئیس کانون سازندگان ساز شد چند نفر از اعضای کانون سازندگان سازکه در انتخابات موفق به کسب رای نشده بودند و البته یکی ، دو عضو هیئت مدیره خانه موسیقی مخالفت خود را با ریاست و حتی عضویت ایشان اعلام کردند؛ در صورتیکه ایشان بیشترین رای را آورده بود و هیئت مدیره هم به لحاظ قانونی وی را به ریاست انتخاب کردند، اما این افراد اشکالاتی پیش پا افتاده از نامبرده گرفتند و برای کنار گذاشتن وی طی یک روند غیرقانونی بدون رعایت اصول اساسنامه خانه موسیقی یک شورای داوری تشکیل دادند و بدون حضور نماینده ارشاد جلسه این شورا را برای تصمیم گیری برگزار کردند. در این شورا فقط اعضای هیئت مدیره از جمله آقایان زیدالله طلوعی ، تقی ضرابی و آذر‌هاشمی ‌حضور داشتند و اصلا اجازه ندادند که داور منتخب آقای میرهاشمی در جلسه حضور داشته باشند و در نهایت با یک رای غیرقانونی ابتدا رییس کانون و بعد کانون سازندگان ساز را معلق اعلام کردند.
ضمن آنکه تا به امروز که این صحبت را با شما می کنم ، رای شورای داوری یا کمیته انظباطی به صورت مکتوب به ما ابلاغ نشده است تا اگر اعتراضی داریم این اعتراض را بر اساس رای انشاء شده انجام دهیم.

وی در ادامه تاکید کرد: در اساسنامه خانه موسیقی عنوانی به نام معلق نمودن یک عضو یا یک کانون وجود ندارد؛ بلکه در این اساسنامه سلب عضویت با شرایط خاص وجود دارد. همچنین اگر جلسه تشکیل شده شورای داوری است باید داور منتخب طرفین در این شورا حضور داشته باشد و اگر کمیته انظباطی است باید یک نماینده از وزارت ارشاد در جلسه حضور یابد و اگر غیر از این باشد آن جلسه خود به خود لغو است و تصمیمات آن نیز غیر قانونی و بی ارزش میباشد. این معنا ندارد که شما هم خود داور باشی و هم شاکی ماجرا .
مهدی مقدسی با اشاره به اینکه با این اقدام دود به چشم خود خانه موسیقی می‌رود، خاطرنشان کرد: این کار باعث ایجاد بدبینی در بین اعضای خانه موسیقی میشود اما برخی از اعضای هیات مدیره خانه موسیقی  به راحتی هیات مدیره منتخب کانون را کنار گذاشته و اعضا مشاور را بصورت غیر قانونی سر کار آوردند و با این وصف عضوگیری و هرگونه فعالیت ایشان غیرقانونی و قابل ابطال است .چرا که تمامی‌عضویت‌ها و هرفعالیت در خانه موسیقی باید براساس اساسنامه باشد؛ در غیر این صورت این اقدامات غیرقانونی است و باید با متخلفان برخورد شود.

more

کانون سازاسازان هیئت مدیره خود را شناخت

بازرس کانون سازندگان ساز در پاسخ به این پرسش که شما چه اقداماتی در این زمینه انجام داده اید گفت: ما اعتراض خود را برای بازرس اصلی خانه موسیقی فرستادیم که بازرس میبایست به طور دقیق به این موضوع رسیدگی میکرد اما اینگونه نشد و سکوت بازرس نیز تخلف است .همچنین قابل ذکر میدانم که بسیاری از اعضای خانه موسیقی فقط هنرمند هستند و متاسفانه با مسائل حقوقی و قانونی آشنا نیستند وبرخی از اعضای هیئت مدیره خانه موسیقی از این ناآگاهی سوء استفاده کرده و بر علیه منتقدان به عملکرد خود اقدامات غیر قانونی انجام میدهند، اما بنده که به مسایل قانونی آشنا هستم می دانم که این مسیر اشتباه است و روزی این تخلفات دامن خانه موسیقی راخواهد گرفت که دیگر آن روز دیر خواهد بود.

مقدسی با اشاره به شکایت هیات مدیره کانون سازسازان به هیات رسیدگی به تخلفات موسسات فرهنگی و هنری وزارت ارشاد گفت: این هیئت نامه ای را برای خانه موسیقی ارسال کرده و از آنها در این زمینه توضیح خواسته و جالب این که هنوز خانه موسیقی نام شاکیان کانون را اعلام نکرده است و این گونه برخورد غیر شفاف هیات مدیره و مدیرعامل خانه موسیقی نشان می دهد که اقداماتشان در این زمینه غیر قانونی و مخالف اساسنامه و حرکت های صنفی است.

مهدی مقدسی درباره اعضای کانون سازندگان ساز گفت: اعضا در حدود 1100 نفر هستند که همه در یک جا نیستند و در تمامی‌شهرستانها حضور فعال دارند. همچنین این کانون همزمان با تشکیل خانه موسیقی به وجود آمده است؛ به همین دلیل وجود این کانون و فعالیت هیات مدیره قانونی آن الزامی‌است.

کد خبر 189528

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز