همشهری‌آنلاین: دبیر و سخنگوی خانه موسیقی از پی‌گیری‌های این نهاد مدنی برای اعتراض به ثبت‌ تار به نام کشور آذربایجان خبر داد.

به گزارش مهر داریوش پیرنیاکان، سخنگوی خانه موسیقی درباره جلسه‌ای که با نماینده ایرانی حاضر در جلسه یونسکو که در آن تار به نام کشور آذربایجان ثبت شده است، گفت: اعضای خانه موسیقی در جلسه‌ای که با یدالله پرمون، رئیس مرکز منطقه‌ای مطالعات پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی در ایران داشتند مدارک مستدلی را در مورد تار ایرانی ارائه کردند.

این نوازنده تار تاکید کرد: پس از ثبت تار ایرانی به نام کشور آذربایجان، چهارشنبه 6 دی‌ماه اعضای خانه موسیقی جلسه‌ای را با مسئولان سازمان میراث فرهنگی برگزار کرد که در این جلسه مدارک مستدلی از اینکه چگونه ساز تار به کشور آذربایجان رفته است، تحویل این مسئول دادیم.

وی افزود: این مستندات از جمله نوشته‌های نخبگان و هنرمندان آذربایجانی است که درباره چگونگی ورود تار به این کشور سخن گفته‌اند. البته چون باید یک بخش اداری و رسمی این موضوع را پیگیری کند و خانه موسیقی یک بخش خصوصی و مردمی است ما تنها می‌توانیم با ارائه مدارک و مستندات به سازمان میراث فرهنگی مشاوره بدهیم که این کار را کردیم.

پیرنیاکان با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی موظف است از میراث معنوی و مادی ایران حفاظت کند و در این مسیر باید از مشاوره کارشناسان تخصصی بهره ببرد، عنوان کرد: البته اهمال کاری از سوی مسئولان میراث فرهنگی بوده است که در آن زمان مدارک لازم را ارائه نکرده‌اند و تار به نام کشور آذربایجان ثبت شده است.

سخنگوی خانه موسیقی با بیان اینکه مسئولیت پیگیری این پرونده از سوی خانه موسیقی بر عهده اوست، اظهار کرد: مدارک به مسئول میراث فرهنگی تحویل داده شده و قرارست بعد از تعطیلات ژانویه مسئولان این موضوع را در یونسکو مطرح کنند و خانه موسیقی هم این پرونده را دنبال می‌کند. که اگر مساله حل نشد خودمان در خانه موسیقی مساله را از یونسکو پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: مقرر شد نماینده سازمان میراث فرهنگی اعتراض جامعه ایرانی را به یونسکو اعلام کرده و ثابت کند که خاستگاه اصلی ساز تار کشور ایران است و آنها را قانع کند.

پیرنیاکان درباره مستنداتی که خانه موسیقی به میراث فرهنگی ارائه کرده است، گفت: در این مستندات به نقل از هنرمندان آذربایجانی آمده است که اولین بار میرزا علی شیرازی از ایران تار را به" قره باغ" برده و در"شوشا" تار را تدریس کرده و بعدها تار به "باکو" برده شده است.

وی افزود: ستار تهرانی هم به همین صورت کمانچه را به آنجا برده و تدریس کرده و خصوصیات و تاریخ کامل این مسائل هم به خوبی در این اسناد ذکر شده است؛ این درصورتی است که کشور آذربایجان هم حدود 94 سال است که تاسیس شده و در این نوشته‌ها نیز نامی از کشور آذربایجان برده نشده است و تنها به شهرهای باکو و اران اشاره شده است.

سخنگوی خانه موسیقی در پایان عنوان کرد: تصاویر مینیاتورهایی که از عصر صفویان باقی مانده است نیز خود مدرکی برای اثبات ایرانی بودن اصالت ساز تار است. همچنین آقای دورینگ یکی از فرانسویانی که در ایران تحصیل کرده است عکسی از موزه لوور پاریس برای ما ارسال کرده که نشان می‌دهد سازی با شکل و شمایل تار در ایران وجود داشته است و بدین شکل مدارک مستدلی در این زمینه وجود دارد که اثبات می کند تار جزو میراث معنوی ایرانیان است.

به گزارش خبرنگار مهر ، چندی پیش ساز تار، یکی از میراث معنوی ایرانیان در یونسکو به نام کشور آذربایجان به ثبت رسید.

کد خبر 196356
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز