همشهری آنلاین: یازده سال پس از اشغال افغانستان توسط امریکا و متحدانش که دهها هزار کشته و زخمی در میان شهروندان این کشور مسلمان برجای گذاشت اما نتوانست تروریسم و القاعده را ریشه کن کند، ارتش اسپانیا از روز گذشته خروج سربازانش را از افغانستان آغاز کرده است.

اسپانیا خروج نیروهایش را از افغانستان آغاز کرد

به گزارش ایرنا، گروهی از خبرنگاران رسانه های مختلف اسپانیا که برای پوشش خبری این رویداد به افغانستان رفتند، گزارش دادند که روز یکشنبه نخستین گروه از سربازان اسپانیایی، محل ماموریت خود را با یک فروند هواپیما از استان بادغیس در غرب این کشور ترک کرده و بسوی اسپانیا به پرواز درآمده اند.

بر اساس این گزارش، ظرف هفته های آینده در مجموع 120 سرباز اسپانیایی با تجهیزات خود افغانستان را ترک می کنند تا نخستین کشوری باشند که طرح پیمان سازمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) را برای خروج از افغانستان تا سال 2014 به اجرا در می آورد.

دولت اسپانیا که از بحران وخیم اقتصادی رنج می برد، علاوه بر خارج کردن یگان چترباز خود از افغانستان، ظرف روزهای آینده شماری از تجهیزات نظامی اش را نیز که با هواپیما قابل انتقال هستند، به امارات متحده عربی منتقل خواهد کرد تا از آنجا با کشتی به اسپانیا انتقال یابند.

روزنامه ˈال پاییسˈ در این باره گزارش داد که ارتش اسپانیا هم اکنون در حال برآورد شرایط خویش است تا آن دسته از تانکها، خودروها و نفربرهایش و تجهیزات همراه آنها را که بازگرداندن آنها از نظر اقتصادی قابل توجیه است، به پادگانهای خود در اسپانیا بازگرداند اما بخشی دیگر از تجهیزات و ماشین آلات خود را به دولت افغانستان خواهد داد.

به نوشته این روزنامه، در صورتی که ارتش اسپانیا تشخیص دهد که انهدام بخشی از تجهیزات و جنگ افزارهای آن در افغانستان ضروری است، این اقدام را نیز انجام خواهد داد.

در همین حال، خبرگزاری اروپاپرس به نقل از ژنرال ˈلوییس صبریانˈ فرمانده نیروهای اسپانیایی در افغانستان گزارش داد: طبق برنامه ناتو، بخش عمده نیروهای اسپانیا سال آینده میلادی از افغانستان خارج می شوند و خروج این نیروها در هفته های آینده به گونه ای نیست که بر توان نیروهای اسپانیایی تاثیرات جدی بگذارد.

وی گفت: خروج نیروهای اسپانیایی به طور منظم و در چارچوب جدول زمان بندی انجام خواهد شد و فقط برف سنگین و یخبندان می‌ تواند از عملیات خروج نظامیان غربی از افغانستان جلوگیری کند .

اما در حالی که ناتو وعده داده است سال جاری 10 درصد، سال آینده میلادی 40 درصد و سال 2014 میلادی 50 درصد نیروهای خارجی، خاک افغانستان را ترک کنند، این مقام نظامی اسپانیا گفت که این طرح اصلاح شده است و تا اواسط سال آینده میلادی 1100 تن از نیروهای نظامی اسپانیا در افغانستان - یعنی بیش از 73 درصد آنها- به کشورشان باز خواهند گشت.

صبریان در توجیه این تصمیم گفت: نیروهای ارتش افغانستان اکنون در شرایطی هستند که می توانند بطور مستقل با شبه نظامیان و شورشیان افغانی مبارزه کنند .

اسپانیا در حال حاضر دارای 1500 نیروی نظامی در سه پایگاه قلعه نو، لودینا و مغور در استان بادغیس و هرات در غرب افغانستان است.

در همین راستا، سرهنگ ˈکارلوس د پالما آرابالˈ فرمانده پایگاه اسپانیا در هرات به روزنامه ˈآب ثˈ گفت که دولت اسپانیا تصمیم به تسریع در خروج نیروهایش از افغانستان گرفته است و تا نیمه سال 2013 میلادی - خردادماه- پایگاههای خود را در استان بادغیس ترک خواهد کرد.

به گفته وی، پس از آن 400 نیروی اسپانیایی در افغانستان باقی خواهد ماند اما شمار آنها بتدریج تا زمان پایان رسمی حضور ناتو در این کشور در سال 2014 میلادی کاهش خواهد یافت.

پدرو مورنس وزیر دفاع اسپانیا امروز دوشنبه در مصاحبه با شبکه رادیویی ˈکادنا سرˈ این کشور نیز اگرچه پذیرفت که کشورش خروج نیروهای نظامی خود را از افغانستان تسریع کرده است، اما تاکید کرد که این تصمیم صرفا به دلایل اقتصادی اتخاذ نشده است.

او گفت:ˈبرنامه خروج پیش بینی شده نیروهای اسپانیایی باید با سه شرط صورت بگیرد: انجام ماموریت، ایفای تعهداتی که نسبت به متحدانمان داریم، و تضمین امنیت سربازانی که می روند و آنهایی که می مانند.ˈ

وزیر دفاع اسپانیا تصریح کرد: اگر این سه شرط محقق شود، برنامه خروج نیروهای ما از افغانستان جلو می افتد.

اسپانیا هم اکنون با بحران بی سابقه اقتصادی روبرو است و دولت این کشور برنامه های ریاضتی گسترده ای را برای کاهش هزینه های خود در زمینه های مختلف به عمل آورده است. کارشناسان می گویند تسریع در خروج اسپانیا از افغانستان نیز ریشه در همین بحران دارد.

خروج نیروهای اشغالگر خارجی به فرماندهی امریکا از افغانستان در شرایطی صورت می گیرد که با وجود مرگ دههاهزار شهروند بیگناه افغان در جریان درگیریهای این اشغال 10 ساله، غربیها هنوز نتوانسته اند تروریسم و القاعده را که بهانه آنها برای حمله به این کشور مسلمان بود، نابود سازند و در مقابل با تهاجم خود به افغانستان، به گسترش تروریسم در کشورهای دیگر دامن زده اند.

اسپانیا نیز با وجود آنکه در مناطق آرام غرب افغانستان حضور داشت، در طول مدت اشغال این کشور 98 تن از نیروهای ارتش خود را به همراه دو مترجم محلی در حوادث و درگیریهای مختلف از دست داد.

کد خبر 189522
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز