جمعه ۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سومین اعتصاب شرکت های مترو و اتوبوسرانی مادرید و بارش باران روز جمعه دست به دست هم داده است تا زندگی در پایتخت اسپانیا مختل شود.

زندگی در پایتخت اسپانیا مختل شد

این اعتصاب در اعتراض به وخامت بحران اقتصادی و سیاست های دولت برای کاهش درآمدهای مردم و افزایش هزینه های زندگی در این کشور اروپایی صورت می گیرد.

به گزارش ایرنا، با دست کشیدن بسیاری از کارکنان اتوبوس های شرکت واحد و مترو در پایتخت اسپانیا، بسیاری از مردمی که در حومه شهر 5/6 میلیون نفری مادرید زندگی می کنند، از نخستین ساعات صبح روز جمعه تلاش می کردند خود را با وسایل نقلیه شخصی به محل کار در پایتخت برسانند و این در حالی بود که بارش شدید باران از شب گذشته نیز مشکلات بسیاری در تردد خودروها ایجاد کرده است.

اداره ترافیک و پلیس راه مادرید در این زمینه اعلام کرد که اعتصابها و بارندگی موجب شده است جاده‌های منتهی‌ به پایتخت از ازدحام خودرو‌ها پر شود و صف‌های طولانی بین 10 تا 15 کیلومتری در ورودیهای منتهی به مادرید بوجود آید.

وضعیت به گونه ای است که در ساعت 12 ظهر نیز ترافیک خیابانهای مختلف مادرید به شدت سنگین است و بوق ممتد رانندگان عصبانی از ترافیک و تداوم بحران اقتصادی از همه نقاط به گوش می رسد.

شرکت متروی مادرید 11 روز پیش نیز همراه با مترو و اتوبوسرانی شهری بارسلونا اعتصابی 24 ساعته برگزار کرده بود و پس از آن جمعه هفته گذشته، اولین اعتصاب مشترک خود با شرکت اتوبوسرانی‌ پایتخت انجام داد .

متروی مادرید اعلام کرده است که فعالیت آن در ساعاتی از صبح و عصر امروز تا 34 درصد ظرفیت آن کاهش خواهد یافت که به معنای آن است حدود یک و نیم میلیون نفر از ظرفیت انتقال آن در روز اعتصاب کاسته شده است.

همزمان با مترو، شرکت اتوبوسرانی‌ شهری مادرید نیز دست به اعتصاب زده و فعالیت اتوبوسها در هر خط خود را به دو دستگاه کاهش داده است.

شرکتهای حمل و نقل عمومی پایتخت اسپانیا اعم از مترو و اتوبوسرانی اعلام کرده اند روز دوشنبه آینده اول اکتبر نیز اعتصاب خواهند کرد.

این اعتصابها در اعتراض به اجرای قوانین تازه ای از سوی دولت صورت می گیرد که در نتیجه آنها، با خصوصی سازی بخش حمل و نقل عمومی، علاوه بر کاهش حقوق و مزایای کارکنان آنها، بسیاری از کارکنانشان با تشخیص کارفرمایان اخراج خواهند شد.

دولت اسپانیا در ادامه تلاشهای خود برای کاهش هزینه های عمومی به منظور غلبه بر کسری بودجه و بحران شدید اقتصادی این کشور ، اعطای دو ماه حقوق را نیز که به عنوان پاداش هر شش ماه یکبار به کارکنان بخشهای مختلف پرداخت می شد، حذف کرده است.

اینگونه اقدامات، در کنار افزایش شدید مالیاتها، افزایش هزینه های درمانی و آموزشی، تورم و گران شدن نرخ کالاها و خدمات، مردم اسپانیا را به ستوه آورده و اعتراض اقشار گوناگون را برانگیخته است.

هزاران اسپانیایی هفته جاری در اعتراض به این وضعیت، در خیابانهانهای منتهی به کنگره قانونگذاری اجتماع کردند تا با محاصره آن، ناخرسندی خود را از روند اقتصادی کشور و سیاستهای دولت در این زمینه نشان دهند اما این تظاهرات با سرکوب پلیس ضدشورش مواجه شد و در نتیجه آن، حدود 70 نفر زخمی و 34 نفر دستگیر شدند.

اعتراضات و اعتصابهای مشابهی نیز هر روز در شهرهای مختلف اسپانیا برگزار می شود، به گونه ای که دیگر دیدن صحنه های تظاهرات و مواجه شدن با اعتصابهای بخشهای گوناگون جامعه، به یک مساله عادی تبدیل شده است.

ناظران نگران آن هستند ادامه این وضعیت و توسل به خشونت برای سرکوب معترضان، ناآرامی و ناامنی را بر این کشور جنوب غربی اروپا حاکم کند.

کد خبر 186037
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز