همشهری آنلاین: کارمندان ادارات دولتی در اسپانیا با پوشیدن لباس‌های سیاه در اعتراض به تصویب سیاست‌های ریاضت اقتصادی توسط دولت این کشور از جمله کاهش دستمزدها و افزایش مالیات به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اسپانیا همزمان با نگرانی در خصوص وضعیت بانک‌ها و اقتصاد این کشور در بازارها تحت فشار قرار دارد تا دارایی‌های عمومی خود را به مسیر دست بازگرداند.

سائنز دو سانتامایا، معاون نخست‌وزیر اسپانیا پس از نشست کابینه دولت این کشور که طی آن افزایش مالیات بر فروش و کاهش هزینه‌ها تصویب شد، گفت: اسپانیا در حال گذر از یکی از حساس‌ترین زمان‌های تاریخ خود است.

وی با پذیرفتن اینکه اقدامات ریاضت اقتصادی نه ساده و نه آسان و نه محبوب است، عنوان داشت: دولت تلاش خواهد کرد تا با حداکثر انصاف و عدل اقدامات ریاضت اقتصادی را تصویب کند.

دولت محافظه‌کار اسپانیا تحت انتقادات شدید قرار دارد چراکه اقدامات ریاضت اقتصادی بیش از همه طبقه متوسط و کارگر را تحت فشار قرار می‌دهد.

پابلو گونزالز یکی از معترضان که کارمند دولتی شهر مادرید است، اظهار داشت: دولت باید شرکت‌هایی را تحت فشار قرار دهد که مالیات نمی‌پردازند و همینطور بانکدارانی که مرتکب کلاهبرداری کرده و این کشور را به زمین زده‌اند.

هدف از بسته جدید اقدامات ریاضت اقتصادی کاستن از میزان 65 میلیارد یورو از کسری بودجه اسپانیا تا سال 2015 است.

روز جمعه با نزدیک شدن به غروب آفتاب صدها تن از جوانان معترض در شهر مادرید راهپیمایی کردند. آن‌ها ابتدا در مقابل مقرهای احزاب محافظه‌کار حاکم و سوسیالیست مخالف دولت توقف کرده و با فریاد آن‌ها را هو کردند و سپس رهسپار پارلمان اسپانیا شدند.

اگرچه افزایش مالیات‌های فروش که خطر کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و بدتر کردن رکود در اسپانیا را به همراه خواهد داشت از یکم سپتامبر اجرایی می‌شود اما دیگر اصلاحات از اواخر سال جاری به اجرا در خواهند آمد. از جمله این اصلاحات تسریع در افزایش تدریجی سن بازنشستگی از 65 به 67 سال است.

دور جدید اقدامات ریاضت اقتصادی در اسپانیا مخالفت‌های گسترده‌ای را به همراه داشته که بخش عمده‌ای از آن از سوی کارمندان دولت این کشور ابراز شده است.

روز جمعه در شهر مادرید چند صد تن از کارمندان دولت طی اعتراضات خود بخش‌هایی از خیابان‌های شهر را بند آوردند.

در شهر والنسیا نیز چند صد تن از کارکنان وزارت دادگستری این کشور در اعتراضات شعار دادند: "دست‌ها بالا، این یک سرقت مسلحانه است".

کارمندان دولت اسپانیا که در سال 2010 طی اقدامات ریاضت اقتصادی حقوقشان به طور میانگین پنج درصد کاهش پیدا کرد در سال 14 بار حقوق و مزایا دریافت می‌کنند. دولت اسپانیا اکنون قصد دارد یک بخش از این پرداخت‌ها را که پیش از کریسمس به کارمندان اعطا می‌شود کاهش دهد.

همچنین نخست‌وزیر، کابینه وی و قانونگذاران اسپانیایی نیز مشمول این کاهش حقوق خواهند شد. در اسپانیا در سطح محلی، منطقه و مرکزی نزدیک به سه میلیون کارمند دولتی وجود دارد.

در میدان پوئرتا دل سول در مرکز مادرید نزدیک به 500 کارمند دولت اسپانیا تجمع کرده و به نشانه اعتراض لباس‌های سیاه عزاداری به تن کردند.

برخی از زنان معترض نیز روسری‌های مخصص مراسم عزاداری به سر کردند. معترضان در جریان اعتراضات خود سوت و بوق به صدر در آوردند.

ایزابل پرز، یک کتابدار 40 ساله اظهار داشت: حقوق‌های ما پیش از این کاهش پیدا کرده و حالا آن‌ها به دنبال حذف عیدی کریسمس هستند. من با وضعیت فعلی حقوق‌ها تا آخر ماه نمی‌توانم دوام بیاورم. پرداخت‌های فوق‌العاده تا حدی باعث جبران مافات بودند. ما حقوق بگیران میلیونر نیستیم.

کد خبر 177371
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز