همشهری آنلاین: وزارت معادن افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد: سه شرکت بین المللی برای اکتشاف نفت و گاز در این کشور رقابت دارند.

نقشه افغانستان

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از کابل، وزارت معادن افغانستان در بیانیه خود افزود: شرکت های دراگون اویل امارات متحده عربی، کویت انرژی و تی پی ای او ترکیه، پیشنهادهایی برای اکتشاف این مواد معدنی در حوزه افغان- تاجیک در شمال خاک افغانستان ارایه کرده اند.

عبدالجلیل جمرانی رییس اداره سیاستگذاری و توسعه وزارت معادن افغانستان گفت: این روز بزرگی برای افغانستان است زیرا تاکنون هیچگاه چنین شرکتهای بزرگی به فعالیت در افغانستان ابراز تمایل نکرده بودند.

با توجه به انتشار شایعاتی در باره تمایل شرکت ˈاکسون موبیلˈ به دریافت حقوق اکتشاف گاز و نفت در افغانستان، جمرانی گفت: هیچ شرکت غربی در مزایده حضور نیافته است.

بر اساس برآورد سازمان زمین شناسی آمریکا، افغانستان دارای مواد معدنی به ارزش بیش از یک تریلیون دلار از جمله مس، آهن و طلاست اما وقوع جنگ به مدت 30 سال در این کشور مانع بهره برداری از این منابع و معادن شده است.

وزارت معادن افغانستان افزود: قرادادهای جدید برای اکتشاف و تولید نفت و گاز در سه ماهه نخست سال آینده میلادی بسته خواهد شد.

کد خبر 191064
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز